SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Instrumentacja z elementami edytorstwa muzycznego II KRD |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMD-IzE KRD-S19 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
[1] utrwalenie i praktyczne wykorzystanie wiadomości teoretycznych z zakresu instrumentoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem instrumentarium spotykanego w praktyce zespołów szkolnych i amatorskich
[2] zapoznanie studentów z podstawowymi problemami techniki instrumentacyjnej, zarówno od strony praktycznej jak i analitycznej
[3] wyrabianie praktycznej umiejętności w zakresie instrumentowania utworów na różnego rodzaju, charakteru i typu orkiestr i zespołów wykonawczych
[4] nabycie umiejętności edycji tekstu nutowego w programie do edycji nut (Sibelius, MuseScore)
Przyjęcie na I rok studiów II stopnia na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej. Wybór bloku fakultatywnego 'Kompozycja z elementami realizacji dźwięku'.
[1] omówienie typowych zespołów orkiestrowych
[2] analiza instrumentowanych utworów pod kątem tworzenia planów: melodii głównej, pionu harmonicznego, przebiegu rytmicznego i linii basu.
[3] tworzenie tzw. „pedału orkiestrowego” oraz linii kontrapunktujących
[4] instrumentowanie na zespoły jednorodne, złożone z instrumentów smyczkowych i dętych drewnianych oraz blaszanych
[5] edycja tekstu nutowego w programie Sibelius (lub Muse Score - do wyboru studenta): tworzenie partytury, wpisywanie i korekta tekstu nutowego, stosowanie oznaczeń dynamicznych, artykulacyjnych, agogicznych i wykonawczych. Tworzenie głosów z partytury. Użycie klawiatury MIDI.
Analiza wybranych przykładów dzieł muzycznych, omówienie i korekta prac przygotowywanych przez studenta. Ćwiczenia praktyczne przy komputerze, korekta samodzielnie przygotowanych prac.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną na podstawie obecności na zajęciach i przygotowanych prac pisemnych (partytur).
1. J. Pawłowski: Podstawy instrumentacji, PWM Kraków, 1980; tom 1-2;
3. K. Guzowski: Podstawowe zagadnienia instrumentacji, AM Gdańsk, 1986;
4. M. Drobner: Instrumentoznawstwo i akustyka, PWN Kraków,1973;
6. M. Rybnicki, Vademecum instrumentacji, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 19877.
1. S. Adler: The Study of Orchestration, W.W. Norton and Company, New York, 1989
2. W. Olszewski, Sztuka aranżacji w muzyce jazzowej i rozrywkowej, PWM, Kraków, 2010
3. K. Wiatr, Propedeutyka aranżacji muzyki rozrywkowej, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, 2009
4. D. Rogal-Lewickij, Sowriemiennyj orkiestr, Gosudardtwiennoje Muzykalnoje Izdatielstwo, Moskwa, 1953
5. R. M. Brindle, Contemporary percussion, Oxford University Press, 1991
6. H. Mancini: Sounds & Scores; Northridge Music, USA, 1973
7. U. Kaiser, C. Gerlitz, Arrangieren und Instrumentieren, Barock bis Pop, Bärenreiter, Kassel, 2009
8. A. Michalski, Wykłady z instrumentacji, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2005
9. Podręcznik programu Sibelius.
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-06-2019 12:46)