SylabUZ

Generate PDF for this page

Communication with people with disabilities - course description

General information
Course name Communication with people with disabilities
Course ID 05.0-WL-UZP-KzON-s1-S19
Faculty Inter-faculty courses offer
Field of study Inter-faculty courses offer
Education profile -
Level of studies
Semester winter term 2019/2020
Head faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Course information
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Katarzyna Kochan
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit

Aim of the course

Przedstawienie różnych sposobów komunikowania się z osobami z niepełnosprawnością..

Kształtowanie umiejętności dostrzegania i rozwiązywania problemów komunikacyjnych z osobami z niepełnosprawnością.

Uwrażliwienie studentów na problemy dotyczące komunikowania się z osobami z niepełnosprawnością.

Prerequisites

Brak wymagań wstępnych

Scope

  1. Znaczenie komunikacji w życiu człowieka.
  2. Komunikacja alternatywna i wspomagająca – wyjaśnienia terminologiczne.
  3. Użytkownicy systemów komunikacji alternatywnej i wspomagającej.
  4. Symbole PCS.
  5. Piktogramy.
  6. Symbole Bliss’a.
  7. Tworzenie pomocy komunikacyjnych.
  8. System obrazkowo – migowy – Makaton.
  9.  Polski Język Migowy.
  10. System Językowo – Migowy.

11. Komunikowanie z osobami niewidomymi i głuchoniewidomymi.

12. Ułatwiona komunikacja – tablica literowa.

13. Wykorzystanie sprzętu technicznego do komunikowania i tworzenia pomocy dydaktycznych.

14. Dobór metod komunikowania się.

15. Wykorzystanie metod komunikacji alternatywnej w praktyce.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

 

Aktywny udział w wykładach poprzez dyskusję. Przygotowanie wystąpienia dotyczącego komunikowania się z osobami z niepełnosprawnością.

Recommended reading

  1. Prillwitz S., Język, komunikacja i zdolności poznawcze niesłyszących. Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1996
  2. ALTERNATYWNE i wspomagające metody komunikacji (red.) J. J. Błeszyński. - Wyd. 2 posz. i popr. - Kraków : "Impuls", 2008
  3. Dworznikowska M., Komunikacja alternatywna w procesie rewalidacji. W: Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych. (red.)  C. Kosakowski, M. Zaorska. - Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit", 2000.
  4. Dziemidowicz C.,  Dziecko głuche i język ojczysty : traktat o rozwoju języka w całkowitej ciszy. Polski Komitet Audiofonologii. - Bydgoszcz : Wydawnictwo TANAN, 2003,
  5. KOMUNIKACJA alternatywna osób głuchoniewidomych. (red.) M. Zaorska. - Toruń : "Akapit", 2008
  6. Loebl W., Zastosowanie systemu komunikacji alternatywnej w nauczaniu indywidualnym dziecka z porażeniem. W: Nowatorskie i alternatywne metody w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej : przewodnik metodyczny. (red.) W. Dykcik, B. Szychowiak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, 2001
  7. Miogsa L., Pomóż mi być : komunikacja i stymulacja zmysłowa osób ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością umysłową. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2005.

Further reading

  1. Grycman M., Kaniecka K., Porozmawiajmy, Publishing Mouse Excalibur, Kwidzyn 2000
  2. Grycman M., Smyczek A., Wiem, czego chcę!, Stowarzyszenie „Mówić bez słów”,
    Kraków 2004
  3. Lechowicz A., Metoda komunikacji symbolicznej Bliss – jej zastosowanie w życiu i w  szkole [w:] Mózgowe porażenie dziecięce-problemy mowy, opracowanie: Halina Mierzejewska, Maria Przybysz-Piwkowa, Warszawa 1997
  4. Lechowicz A., Mierzwa T., Muszyńska I., Szczawiński P., Symbole Blissa – broszura wydana przez Stowarzyszenie „Mówić bez słów”, Warszawa 2001
  5. Loebl W., Uniwersalny system pasygraficzny w komunikacji językowej osób niepełnosprawnych, Szkoła Specjalna,1988,nr 6
  6. Loebl W., Kategorie użytkowników wspomagającej i alternatywnej komunikacji,
    Szkoła Specjalna,2000,nr 5
  7. Loebl W., Refleksje wokół komunikacji międzyludzkiej – implikacje dla interwencji językowej osób z problemami porozumiewania, Szkoła Specjalna,2001,nr 3
  8. Loska M., Niewerbalne metody porozumiewania się [w:] Mazanek E. (red.) Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wychowanie i nauczanie, WSiP, Warszawa 1998
  9. Martinsen H., Tetzchner S., Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Stowarzyszenie „Mówić bez słów”, Warszawa 2002
  10. Piszczek M. (red.), Metody komunikacji alternatywnej w pracy z osobami niepełnosprawnymi, CMPP-P, Warszawa 1997
  11. Smyczek A., Szczawiński P., Gesty. Stowarzyszenie „Mówić bez słów”, Warszawa 2000
  12. Smyczek A., Szwiec J., Metodyka nauczania alternatywnych sposobów porozumiewania się i techniki posługiwania się symbolami CMPP-P MEN, Warszawa 2000
  13. Warrick A.,  Porozumiewanie się bez słów, Stowarzyszenie „Mówić bez słów” Warszawa 1999

     

Notes


Modified by mgr Renata Kubiak (last modification: 29-04-2019 12:36)