SylabUZ

Generate PDF for this page

Social aspects of popular music. - course description

General information
Course name Social aspects of popular music.
Course ID 14.2-WP-UZP-SpAsMuzPop-1w- 16
Faculty Inter-faculty courses offer
Field of study Inter-faculty courses offer
Education profile -
Level of studies
Semester summer term 2019/2020
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Dorota Bazuń
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zaprezentowanie wybranych zjawisk muzycznych w perspektywie socjologicznej i

zapoznanie studentów możliwością opisu socjologicznego w odniesieniu do wybranych aspektów muzyki

popularnej.

Prerequisites

brak

Scope

  1. Muzyka a relacje między pokoleniami
  2. Tłum, audytorium, wspólnota. Jakie są źródła popularności masowych wydarzeń muzycznych?
  3. Grupa muzyczna jako zespół zadaniowy. Co decyduje o trwałym sukcesie zespołu muzycznego?
  4. Siła bardów. Na czym polega rola społeczna barda?
  5. Na pograniczu kiczu. Jakie są przyczyny popularności chałturników?
  6. Od piosenki do oratorium. Dlaczego niektórzy muzycy radykalnie zmieniają i udoskonalają swój
  7. repertuar?
  8. Muzyka a tożsamość grupowa – grupy subkulturowe
  9. Muzyka/muzycy wobec problemów tego świata
  10. Muzyka a narkotyki
  11. Muzycy wobec problemów współczesnego świata.
  12. Bliscy a nieznajomi. Kultura i muzyka sąsiadów. Dyfuzja kulturowa w zglobalizowanym świecie.

Teaching methods

Wykład z elementami dyskusji.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie sprawdzianów (pisemnych – gdy grupa większa niż 30 osób lub ustnych w przypadku grup mniejszych), pytania/zadania proponowane przez prowadzącego wykład dotyczą bieżącego materiału poruszanego na wykładzie (minimum 5 sprawdzianów). Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich wypowiedzi na zajęciach.

Recommended reading

Piotrowski G. (2016), Muzyka popularna. Nasłuchy i namysły, Warszawa

Filipiak G., Perspektywy socjologicznych badań muzyki, Wyd. Nakom, Poznań 1997.

Further reading

Bardowie, J. Sawicka, E. Paczoska (red.), wydawnictwo Ibidem, Łódź 2001.

Blaukopf K., Musical Life in a Changing Society: Aspects of Musical Sociology. Portland, OR: Amadeus Press 1992.

Kłoskowska A., Kultura masowa: krytyka i obrona, PWN, Warszawa 2005.

Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, Christoph Cox, Daniel Warner (red.), Słowo/obraz, terytoria, Gdańsk 2010.

Misiak T., Muzyka jako wspólnota: kulturowe wzory odbioru muzyki w europejskiej kulturze muzycznej XX wieku, AMFC, Warszawa 1990

Notes

Przedmiot jest jednym z kilku oferowanych do wyboru dla studiujących na Uniwersytecie Zielonogórskim


Modified by mgr Renata Kubiak (last modification: 23-07-2019 11:23)