SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Edukacja zdrowotna |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WFSP-EZ |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Przekazanie wiedzy na temat czynników warunkujcych zdrowie oraz zasad profilaktyki i promocji zdrowia w odniesieniu do najczęściej występujących zaburzeń zdrowotnych i chorób cywilizacyjnych. Zapoznanie studenta z krajowymi i międzynarodowymi programami z zakresu promocji i edukacji zdrowotne. Przygotowanie studenta wychowania fizycznego do roli promotora i edukatora zdrowia.
Student posiada wiedzę z zakresu rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym oraz potrafi opisać i interpretować zjawiska fizjologiczne zachodzące w organizmie pod wpływem czynników zewnętrznych.
Wykład: pojęcie i aspekty zdrowia wg Światowej Organizacji Zdrowia. Holistyczny i biomedyczny model zdrowia Czynniki wpływające na zdrowie osobnicze i populacji - koncepcja zdrowia wg Lalonda. Zachowania zdrowotne. Profilaktyka chorób – etapy. WHO i Karta Ottawska; geneza promocji zdrowia, obszary działań i metody w promocji zdrowia; Narodowy Program Zdrowia oraz programy wspierające, rola organizacji rządowych i pozarządowych w promocji zdrowia. Rola nauczyciela wychowania fizycznego w edukacji i promocji zdrowia.
Ćwiczenia: zagrożenie zdrowia w XXI wieku (choroby cywilizacyjne, choroby zakaźne). Strategia wychowania fizycznego przeciwko chorobom cywilizacyjnym. Stan zdrowia dzieci i młodzieży w Polsce (postawy zdrowotne i tryb życia dzieci i młodzieży w XXI wieku). Substancje psychoaktywne. Profilaktyka uzależnień od substancji psychoaktywnych, alkoholizm, nikotynizm (programy pomocy i placówki dla osób uzależnionych). Zdrowie psychiczne i psychospołeczne (podstawowe czynniki wpływające na zdrowie psychiczne). Edukacja seksualna (epidemiologia i profilaktyka chorób przenoszonych drogą płciową). Internet a możliwości poprawy efektów edukacji zdrowotnej.
Wykład: konwencjonalny, metoda podająca, informacyjna z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Ćwiczenia: dyskusje poprzedzone prelekcją/prezentacją przygotowaną przez studenta, praca w grupach, analiza i dyskusja nt. aktualnych danych dot. stanu zdrowia populacji polskiej, programów zdrowotnych, profilaktyki uzależnień itp. (metody eksponujące - film, metody przypadków); przygotowanie i prezentacja projektu o tematyce prozdrowotnej.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: zaliczenie końcowe w formie pisemnej trwa 45 minut, zawiera 25 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych. Do zaliczenia na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 18 pkt (51%) na 35 pkt. możliwych do zdobycia. Do zaliczenia końcowego student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.
Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z prelekcji/prezentacji oraz projektu dotyczącego wybranego tematu związanego z przedmiotem.W przypadkach nieobecności na ćwiczeniach, student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 20-03-2020 17:22)