SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Trening funkcjonalny |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WF-TFU |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie do indywidualnej pracy z klientem poprzez trening wykorzystujący właściwe wzorce ruchowe w integracji z zaangażowaniem mięśni głębokich i propriocepcją. Umiejętne wykorzystanie przyborów w treningu funkcjonalnym.
Ogólna sprawność psychomotoryczna, znajomość metodyki wychowania fizycznego
1. Podstawy treningu medycznego, Health-Related Fitness – sprawność ukierunkowana na zdrowie.
2. Ocena funkcjonalna jako niezbędne narzędzie rozpoczęcia aktywności fizycznej.
3. Oddech - najważniejszy wzorzec ruchowy?
4. Trening funkcjonalny - ukierunkowanie na ograniczenie ryzyka wystąpienia urazu, niwelowanie skutków siedzącego trybu życia i polepszenie osiągów sportowych (plan ćwiczeń).
5. Stabilizacja centralna - metody, formy stosowane w treningu funkcjonalnym (pilates, joga, trening proprioceptywny, ćwiczenia z wykorzystaniem nowoczesnych przyborów treningowych (bossu, poduszki rehabilitacyjne, sztangi i sztangielki, ćwiczenia w systemie TRX, taśmy, kettlebells).
6. Stretching, mobilność w treningu funkcjonalnym – formy i metody pracy.
Metoda analityczna, dyskusja problemowa, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych, praca w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratorium: Ocenie podlegają: kolokwium sprawdzające wiedzę, projekt indywidualny, ocena z wykonania zadań praktycznych realizowanych na zajęciach. Student nieobecny na zajęciach powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym.
Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
1. Clemenceau F.D. Gundil M. Stretching, Warszawa PZWL, 2012
2. Margulec-Adamowicz N. Molik B. Adaptowana aktywność fizyczna dla fizjoterapeutów, PZWL 2014
3. Nelson A. G. Kokkonen J. Anatomia stretchingu: ilustrowany przewodnik jak poprawić elastyczność i siłę mięśni. Studio Astropsychologii, Białystok 2011.
4. Stryła W. Pogorzała A.M, Ćwiczenia propriocepcji w rehabilitacji, PZWL 2017.
5. Giubilaro G. Mannocci G. Hatha-yoga: kurs asan dla początkujących według tradycji B.K.S. Iyengara. Lublin 1985.
6. Starrett K. Cordoza G. Bądź sprawny jak lampart: jak pozbyć się bólu, uniknąć kontuzji i zwiększyć sprawność. Galaktyka Łódź 2016.
7. Elphinston J. Stabilność, sport oraz wydajność ruchowa : biomechanika praktyczna i systematyczny trening dla osiągnięcia wydajności ruchowej i zapobiegania urazom (red) Adam M. Pogorzała. Wydawnictwo WSEiT, Poznań 2016.
1. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 21-03-2020 17:33)