SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Edukacja seksualna |
Kod przedmiotu | 12.9-WL-WF-ES |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie studentów do wspierania rozwoju psychoseksualnego wychowanka oraz realizacji w toku zajęć wychowania fizycznego celów z zakresu edukacji seksualnej, promocji zdrowia seksualnego oraz profilaktyki ryzykownych zachowań seksualnych. Nabycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do projektowania i realizacji takich zajęć na różnych poziomach kształcenia.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii.
Seksualność i aktywność seksualna człowieka. Zdrowie seksualne i reprodukcyjne
Rozwój psychoseksualny człowieka. Periodyzacja rozwoju psychoseksualnego.
Charakterystyka poszczególnych faz rozwoju psychoseksualnego człowieka.
Specyficzne problemy i trudności w kolejnych etapach rozwoju psychoseksualnego.
Rozwojowa norma seksualna. Ryzykowne zachowania seksualne w świecie realnym i wirtualnym.
Socjalizacja seksualna; mechanizmy socjalizacji seksualnej.
Rodzina, szkoła, kościół, rówieśnicy i media, jako agendy socjalizacji seksualnej.
Teoretyczne podstawy edukacji seksualnej.
Edukacja seksualna w Polsce. Wychowanie do życia w rodzinie.
Cele i zadania szkolnej edukacji seksualnej na poszczególnych etapach kształcenia.
Ukryty program szkolnej edukacji seksualnej.
Planowanie i realizacja zajęć z zakresu edukacji seksualnej.
Zasady tworzenia programów profilaktycznych.
Wybrane programy profilaktyki ryzykownych zachowań seksualnych:
- programy abstynencyjne,
- programy z zakresu profilaktyki HIV/AIDS,
- zjawisko przedwczesnego rodzicielstwa i możliwość działań profilaktycznych w tym zakresie.
Kompetencje merytoryczne, metodyczne i społeczne realizatora edukacji seksualnej.
Rola nauczyciela wychowania fizycznego w realizacji celów edukacji seksualnej.
Współpraca z rodzicami, jako warunek efektywnej edukacji seksualnej.
wykład, dyskusja, analiza dokumentów, warsztaty metodyczne, gry dydaktyczne, inne metody aktywne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratorium ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa; ocena konspektu lekcji, projektu zajęć profilaktycznych lub scenariusza zajęć z rodzicami; ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
Rozporządzenie z dnia 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Dz.U. 1999 Nr 67 poz. 756 ze zm.
Standardy edukacji seksualnej w Europie, Podstawowe zalecenia dla decydentów oraz specjalistów zajmujących się edukacją i zdrowiem, Biuro Regionalne Światowej Organizacji Zdrowia dla Europy i Federalne Biuro ds. Edukacji Zdrowotnej (BZgA), 2010
Programy i podręczniki „wychowania do życia w rodzinie”.
-
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 21-03-2020 16:29)