SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Struktura treningu sportowego |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WF-STSP |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wprowadzenie w podstawową problematykę teorii treningu sportowego. Poznanie zasad technologii, organizacji, kontroli i kierowania procesem treningowym. Przedstawienie najnowszych kierunków rozwoju sportu wyczynowego i profesjonalnego, systemów naboru i selekcji do szkolenia i współzawodnictwa. Wyposażenie w system wiedzy i podstawowych umiejętności z zakresu technologii treningu sportu dzieci i młodzieży, umożliwiający podjęcie pracy szkoleniowej i kierowanie treningiem sportu wyczynowego i profesjonalnego na wszystkich poziomach szkolenia.
Wiedza z zakresu teorii sportu, fizjologii ogólnej człowieka, podstaw pedagogiki i metodyki sportów indywidualnych i zespołowych
Podstawowe pojęcia i kierunki rozwoju wiedzy o treningu. Teoria treningu a teoria sportu. Wykorzystanie nowoczesnej aparatury pomiarowej podstawą naukowego kierowania procesem treningowym. Kierowanie systemem szkolenia sportowego. Organizacja kontroli procesu treningowego i działalności sportowej. Nauczanie techniki sportowej na różnych etapach szkolenia treningowego. Style pedagogicznej pracy trenera a jej efektywność.
Metody słowne; wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. Metody eksponujące: film, pokaz. Metoda tekstu przewodniego, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami – test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych. Minimum na uzyskanie zaliczenia to 50% punktów.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
1. Bajdziński M., Rokita M. Teoria treningu tańca sportowego. Monografia Uniwersytetu Zielonogórskiego, 1-322, Zielona Góra 2011
2. Naglak Z.: Metodyka trenowania sportowca. Wrocław 1999. AWF.
3. Raczek J.: Podstawy szkolenia sportowego dzieci i młodzieży. Warszawa 1991. RCMSzKFiS.
4. Rokita M., Bajdziński M. Podstawy teorii treningu motorycznego w sportowym tańcu towarzyskim. AWF w Poznaniu, PTT, Gorzów Wlkp. – Kraków, 2006
5. Sozański H. (red.): Podstawy teorii treningu sportowego. Warszawa 1999. RCMSzKFiS.
6. Sozański H. Wybrane aspekty kwalifikacji dzieci i młodzieży do sportu i treningu. PFSM Warszawa 2005
7. Perkowski K., Śledziewski D.: Metodyczne podstawy treningu sportowego. RCMSzKFiS, Warszawa, 1998.
8. Zaporożanow W.,Sozański H.: Dobór i kwalifikacja do sportu. Warszawa 1997. RCMSzKFiS
9.Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
1. Ljach W.: Kształtowanie zdolności motorycznych dzieci i młodzieży. COS, Warszawa, 2003.
2. Prus G.: Przygotowanie kondycyjne w sporcie. AWF, Katowice, 2003.
3. Sozański H. (red.): Sport dzieci i młodzieży. Vademecum trenera. Warszawa 1994. RCMSzKFiS.
4. Raczek J., Młynarski W., Ljach W.: Kształtowanie i diagnozowanie koordynacyjnych zdolności motorycznych. AWF, Katowice, 2002.
Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 31-10-2019 18:25)