SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pierwsza pomoc i medyczne podstawy sportu |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-SP-PPiMPS |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Przekazanie studentom wiedzy o systemie organizacji, aktach prawnych, podstawowych pojęciach z zakresu ratownictwa medycznego i zasadach udzielani pierwszej pomocy. Zapoznanie z zasadami postępowania w stanach zagrożenia zdrowia i życia, bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach oraz placówkach oświatowo-wychowawczych oraz sportowych. Przekazanie podstaw orzecznictwa i kwalifikacji do sportu. Kształtowanie postaw szacunku i wrażliwości do wychowanka i podopiecznego.
Podstawowa wiedza z zakresu anatomii, fizjologii i rozwoju człowieka.
Wykład: prawne podstawy udzielania pierwszej pomocy wynikające z ustawy o państwowym ratownictwie medycznym, kodeksu karnego, Rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej i Sportu. System organizacji pierwszej pomocy w Polsce. Zasady bezpieczeństwa ratującego, ratowanego, stany zagrożenia życia i zdrowia związane z układem nerwowym, krążeniowym, oddechowym, wstrząs, urazy – algorytmy postępowania. Wpływ warunków środowiska na organizm człowieka, zatrucia, oparzenia, udar cieplny, hipotermia, odmrożenia. Wytyczne resuscytacji krążeniowo-oddechowej 2010, 2015. Kwalifikacja dzieci i młodzieży do sportu - aspekty formalno–prawne. Aktywność fizyczna i sport dzieci i młodzieży z chorobą przewlekłą.
Laboratorium: praktyczne umiejętności postępowania zgodne z zasadami i wytycznymi ILKOR 2010, 2015: zasady bezpieczeństwa ratującego, ratowanego, ocena stanu poszkodowanego, badanie przedmiotowe, ocena funkcji życiowych, ocena miejsca zdarzenia, wzywanie pomocy, postępowanie w stanach nagłego zagrożenia życia i zdrowia, zasady stosowania defibrylatora zewnętrznego-zajęcia praktyczne z użyciem fantomów i defibrylator zewnętrznego. Specyfika aktywności ruchowej i treningu dzieci z chorobą przewlekłą: cukrzyca, padaczka, schorzenia kardiologiczne, astma.
Wykład: konwencjonalny, metoda podająca, metoda informacyjna z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz elementy prezentacji problemowej i dyskusji.
Laboratorium: metoda analityczna, dyskusja problemowa, metoda sytuacyjna, praca w grupach, praca projektowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: egzamin przeprowadzony w formie testu z progami punktowymi, warunkiem zdania jest zdobycie minimum 60% punktów z możliwych do zdobycia. Student jest dopuszczany do zaliczenia wykładów na podstawie zaliczenia laboratorium.
Laboratorium: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć realizowanych w czasie laboratoriów. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę; zadania praktyczne - algorytmy postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia oraz symulacje zdarzeń; wykonanie projekt grupowego. Student nieobecny na zajęciach powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym.
Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 20-03-2020 18:33)