SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Humanizacja medycyny |
Kod przedmiotu | 14.0-WL-PIELD-HUM-M |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Pielęgniarstwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra pielęgniarstwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z tematyką związaną z historią, celami i założeniami humanizacji medycyny. Ukazanie człowieka w jego całościowym wymiarze, jako podmiotu zainteresowania nauk o zdrowiu w wymiarze holistycznym. Przedstawienie konieczności podejmowania przez personel medyczny działań ukierunkowanych na poszanowanie godności i podmiotowości pacjenta w relacji z nim.
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii i socjologii.
1. Humanizacja i dehumanizacja medycyny – historia i współczesność
2. Polska i Światowa Akademia Medycyny – ich rola w humanizacji medycyny
3. Zdrowie jako wartość, mandala zdrowia, różne podejścia definicyjne
4. Zdrowie i choroba – podejście zintegrowane i holistyczne do leczenia
5. Czynniki wpływające na zdrowie człowieka, na rozumienie choroby, na umiejętności jej zwalczania lub przystosowania do niej
6. Podmiotowość i jakość życia jako czynnik humanizacji medycyny
7. Godność człowieka w zdrowiu i chorobie
8. Porozumienie między personelem medycznym a pacjentem jako integralna część sztuki niesienia pomocy
9. Zasada równego traktowania (pacjent niepełnosprawny, żyjący z HIV/AIDS, z dysfunkcjami i zaburzeniami seksualnymi, z zaburzeniami płodności, LGBT)
10. Podejście do pacjenta ze względu na płeć
11. Seksualność w cyklu życia człowieka
12. Zdrowie seksualne i reprodukcyjne jako ważny element dobrostanu człowieka
13. Cielesność, intymność, wstyd – teorie, badania, typologia
Wykład problemowy, dyskusja, prezentacja multimedialna, film, pogadanka heurystyczna, metoda grupowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlega: ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć, praca grupowa na zadany temat wynikający z poruszanej na zajęciach problematyki, ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
1. Czykwin E. Wstyd, Kraków 2013
2. Imieliński K. (red.) Humanistyczne aspekty medycyny, Warszawa 1997
3. Imieliński K. (red.) Medycyna u progu XXI wieku, Warszawa 1994
4. Izdebski Z. Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Kraków 2012
5. Szczeklik A. O chorych, chorobach i poszukiwaniu duszy medycyny. Kraków 2007
6. Suchorzewka J, Olejniczak M. (red.) Humanizacja medycyny. Kraków 2011
7. Brzeziński J, Cierpiałkowska L. (red.) Zdrowie i choroba. Problemy teorii, diagnozy i praktyki. Gdańsk 2008
8. Silverman J, Kurtz S, Draper J. Skills for Communicating with Patients. London 2013
1. Łuków P. Moralność medycyny. O sztuce dobrego życia i o sztuce leczenia. Warszawa 2012
2. Rzecznik Praw Obywatelskich Równe traktowanie pacjentów – osoby nieheteroseksualne w opiece zdrowotnej. Warszawa 2014
3. Szczeklik A, Katharsis. O uwodzicielskiej mocy nauki i sztuki. Kraków 2009
4. Woynarowska B. (red.) Edukacja zdrowotna. Warszawa 2017
Zmodyfikowane przez dr Iwona Bonikowska (ostatnia modyfikacja: 19-09-2019 19:04)