SylabUZ

Generate PDF for this page

Complementary techniques in painting workshop - course description

General information
Course name Complementary techniques in painting workshop
Course ID 03.1-WA-MalD-TMAL-Ć-S14_genL1CRA
Faculty Faculty of Arts
Field of study Painting
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 1
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Jarosław Jeschke
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy i świadomości warsztatowej z zakresu malarstwa. Przedmiot ma otworzyć sposób pracy studenta na nowe doświadczenia warsztatowe. Klasyczne kształcenie w zakresie malarstwa często ten proces z natury rzeczy wydłuża, bądź prowadzi ścieżkami równoległymi. Techniki uzupełniające warsztat malarski mają za cel ów proces przyspieszyć, otwierając wyobraźnię i poszerzając umiejętności świadomego łączenia technik malarskich. Celem przedmiotu jest również, poprzez pracę z różnymi technikami, nauczenie studenta znaczenia zjawiska malarstwa. Jest to niezwykle istotne z punku widzenia wzbogacania wrażliwości artystycznej i nabycia profesjonalnych możliwości obserwacji rzeczywistości i świata. 

Prerequisites

Podstawowe umiejętności warsztatowe z zakresu technik malarskich takich jak: technika akrylowa, olejna, temperowa, akwarelowa, znajomość posługiwania się collage, podstawowa wiedza z technologii malarstwa, umiejętność świadomego budowania obrazu za pomocą przestrzeni barw, form, operowania różnorodną materialnością środków malarskich.

Scope

Zakres tematyczny obejmuje malarstwo sztalugowe, malarstwo ścienne, techniki około malarskie. Wskazane są wszelkie doświadczenia łączenia technik i materiałów z uwzględnieniem trwałości dzieła i świadomego mieszania ze sobą wybranych mediów. Możliwe jest posługiwanie się fotografią, grafiką, collagem, technikami video, jeśli ich przekaz ma mieć u potencjalnego widza wydźwięk odbioru malarskiego dzieła, tzn takiego, które pomimo innego niż klasycznie pojęte medium, swoimi wartościami artystycznymi stanowi o malarskim obiorze danego "obrazu". Elementem zakresu tematycznego mogą być propozycje scenografii, które zawierałyby wszystkie wcześniej wspomniane cechy i mogłyby być swoistym wejściem widza w przestrzeń obrazu. Zakresem tematycznym jest również konstrukcja, destrukcja i dekonstrukcja obrazu malarskiego w rozmaitych jego formach.

Teaching methods

W zakres metod kształcenia wchodzi cykl ćwiczeń z zakresu różnorodnych zagadnień technologii i technik malarskich, łączenie tych doświadczeń w praktycznych realizacjach. Do metod kształcenia należą też bieżące korekty, omawianie prac, wspólne podsumowywanie poszczególnych etapów powstawania dzieł. W zakres praktycznych realizacji mogą wchodzić realizacje studenckie, będące odpowiedziami na postawione na początku semestru tematy zadań semestralnych. Metodą pracy nad tematem jest wykonanie serii szkiców, propozycji wstępnych omawianie ich, zawężanie pola do wybranych pomysłów i omawianie na bieżąco realizacji, włącznie z finalnym omówieniem semestralnym. W zakres metod kształcenia wchodzi tez indywidualna praca studentów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest zrealizowanie programu wybranej przez studenta pracowni.

Recommended reading

  • David Hockney, Wiedza tajemna. Sekrety technik malarskich Dawnych Mistrzów,tłum. J. Holzman, Kraków, 2006;
  • David Hickney, Martin Gayford, Historia obrazów, wydawnictwo Rebis 2016
  • Maria Rzepińska – „ Historia koloru” ,Arkady , W-wa, 1989 ,t. 1i2
  • Andrzej Osęka – „Mitologie artysty” ,PIW ,W-wa ,1978
  • Klaus Honef – „Contemporary art.”, Taschen , Kolonia ,1992
  • Karol Estreicher – „Historia sztuki w zarysie”, PWN ,W-wa – Kraków,1984
  • Jan Białostocki – „Symbole i obrazy” PWN , W-wa,1982
  • James George Frazer –„ Złota gałąż” , PIW , W-wa , 1978
  • literatura podana przez prowadzącego wybraną przez studenta pracownię

Further reading

Wszelka literatura traktująca o współczesnym, XX i XXI-wiecznym  malarstwie, o aktualnych trendach i tendencjach dotyczących innych dziedzin sztuki i innych mediów. Albumy, opracowania krytyczne i teoretyczne, internet (www.artprice.com, www.artinfo.com, www.artfacts.net, www.obieg.pl, www.e-flux.com). Także czasopisma poświęcone sztuce. Literatura piękna według własnego wyboru. Dostępne filmy o współczesnych artystach, Anselmie Kieferze, Daviedzie Hockneyu, Gerhardzie Richterze, Edwardzie Hopperze, Julianie Schnablu i innych. 

 

Notes

Przedmiot jest istotnym uzupełnieniem przedmiotu malarstwo i techniki malarskie, wzbogaca świadomość twórczą i pozwala studentowi na eksperymentowanie techniczne w zakresie szeroko pojętego malarstwa i działań około malarskich.


Modified by dr hab. Jarosław Łukasik, prof. UZ (last modification: 10-05-2020 22:29)