SylabUZ
Course name | Anatomical drawing |
Course ID | 03.1-WA-MalP-RYSA-Ć-S14_pNadGenTDGHG |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Painting |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Zajęcia zapoznają studentów z anatomią człowieka, uczą ukazywać ją za pomocą rysunku. Wzbogacają studenta o nowe doświadczenia, które mogą być źródłem inspiracji i wstępem do samodzielnej pracy twórczej, której tematem jest ciało człowieka.
Studenci powinni posiadać podstawową umiejętność rysowania
Tematy realizowane podczas zajęć:
- podstawowe informacje o układzie kostnym i mięśniowym człowieka
- szkielet człowieka
- szkielet w perspektywie
- studium proporcji człowieka
- kontrapost
- zadanie domowe: szkice dłoni i stóp
Program pracowni przewiduje wyłącznie ćwiczenia rysunkowe z natury (studium aktu). Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z budową ludzkiego ciała, szczegółami anatomicznymi, przejściami i relacjami pomiędzy poszczególnymi partiami ciała. Ogromne znaczenie ma studiowanie proporcji a także wyczucie konstrukcji postaci. Ważna jest tu wnikliwa obserwacja i bezpośrednie spostrzeganie, gdyż studenci spotykają się z perspektywicznymi zniekształceniami, skrótami. Ćwiczenia zapoznawać będą z ogólną budową człowieka, jak i z poszczególnymi częściami ciała osobno (np. tors, kończyny górne i dolne, głowa). Dynamizowanie pozy, studiowanie człowieka w ruchu, przedstawianie napiętych i rozluźnionych mięśni prowadzić będzie do pełniejszego poznania ciała, jego dynamiki.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Na ogólną ocenę studenta składają się: aktywność w pracowni, zaangażowanie i współpraca z prowadzącymi, samodzielność, kreatywność, ocena artystycznego i merytorycznego rezultatu prac. Istotne jest zrealizowanie ustalonej ilości rysunków w pracowni i zadania domowego.
Sarah Simblet, „Anatomia dla artystów”, Arkady, Warszawa, 2003
Josef Zrzawy, „Anatomia człowieka dla plastyków”, PZWL, Warszawa, 1963
Jeno Barscsay, „Anatomia dla artysty”, Wydawnictwo Ossolińskich, Wrocław, 1988
Terisio Pignatti, „Historia rysunku. Od Altamiry do Picassa”, Arkady
R.D. Sinelnikow, Atlas of human anatomy, tom 1-3, Mir Publishers, Moscow, 1989
dodatkowo obowiązywać będą 2 godziny konsultacji tygodniowo
Modified by prof. Piotr Szurek (last modification: 06-04-2020 17:21)