SylabUZ

Generate PDF for this page

History of urban art - course description

General information
Course name History of urban art
Course ID 03.9-WA-MalarP-HUartuW-S17
Faculty Faculty of Arts
Field of study Painting
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 1
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Artur Pastuszek
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Uzyskanie poszerzonej wiedzy z obszaru sztuki publicznej ze szczególnym uwzględnieniem jej historycznego rozwoju oraz  kulturowych, społecznych, estetycznych i ekonomicznych funkcji. Zdobycie umiejętności w zakresie analizowania i interpretowania jej konkretnych przykładów, zaznajomienie z takimi zagadnieniami, jak: estetyzacja życia codziennego, performatywność, street art, estetyka przestrzeni miejskiej. Zapoznanie z wybranymi zjawiskami, artefaktami społeczno-kulturowymi w przestrzeni publicznej. Ukazanie historii urban artu jako jednego z najpopularniejszych kierunków w sztuce współczesnej wraz z jego zdolnością do podejmowania dialogu z przestrzenią miejską oraz jej kodami wizualnymi.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z estetyki oraz historii kultury i sztuki.

Scope

1. Historia „sztuki miejskiej” - graffiti, mural, plakat, szablon, vlepka, instalacja.

2. Writing i jego XX-wieczne początki: polityczny i społeczny (subkulturowy) kontekst komunikatu w przestrzeni publicznej.

3. Otwarcie przestrzeni nowoczesnego miasta dla praktyk artystycznych - miejska architektura a działania twórcze.

4. Miejskie utopie artystyczne – artystyczny potencjał urban artu.

5. Urban art i prowokacja kulturowa w przestrzeni miejskiej. Sztuka społecznie zaangażowana.

6. Sztuka w mieście – cele i perspektywy.

7. Miasto jako przestrzeń dla sztuki – o związkach projektów artystycznych z nowoczesną demokracją.

8. Graffiti i street art – przetwarzanie miejskiej ikonosfery.

9. Miasto postindustrialne. Estetyzacja przestrzeni miejskich.

10. Strategie subwersywne w przestrzeni miejskiej – trawestacje popkulturowych treści w działaniach twórców street art: culture jamming, detournement i subvertising (adbusting).

Teaching methods

Wykład (metoda audytoryjna). Prezentacja multimedialna.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Obecność na zajęciach, napisanie eseju dotyczącego obecności oraz funkcji sztuki w przestrzeni publicznej.

Recommended reading

1. Rewers E. (red.), Miasto w sztuce - sztuka miasta, Universitas, Kraków 2010

2. Krajewski M.(red.), Wizualność miasta. Wytwarzanie miejskiej ikonosfery, UAM, Poznań 2007

3. Biskupski Ł., Graffiti i street-art: na pograniczu sztuki publicznej i ruchu alternatywnego, „Przegląd Kulturoznawczy” 2008, nr 1 (4)

4. Drozdowski R., Obraza na obrazy. Strategie społecznego oporu wobec obrazów dominujących, WN UAM, Poznań 2006

5. Frąckiewicz S., Żeby było ładnie. Rozmowy o boomie i kryzysie street artu w Polsce, Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu, Poznań 2015

6. Dymna E., Rutkiewicz M., Polski street art, Carta Blanca, Fundacja Sztuki Zewnętrznej, Warszawa 2010

7. Write S., Banksy: Nie ma jak w domu, Sine Qua Non, Kraków 2011

Further reading

1. Niżyńska A., Street Art jako alternatywna forma debaty publicznej w przestrzeni miejskiej, TRIO, Warszawa 2011

2. Lynch K., Obraz miasta, Archivolta, Kraków 2011

3. Harvey D., Bunt miast. Prawo do miasta i miejska rewolucja, Bęc Zmiana, Warszawa 2012

4. Krajewski M., Co to jest sztuka publiczna?, „Kultura i Społeczeństwo” 2005, nr 1.

5. Guzek Ł, Sztuka instalacji. Zagadnienie związku przestrzeni i obecności w sztuce współczesnej, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2007

6. Kluszczyński R. W., Obrazy na wolności. Studia z historii sztuk medialnych w Polsce, Instytut Kultury, Warszawa 1998

7. Żmijewski  A., Stosowane sztuki społeczne, „Krytyka Polityczna” 2007, nr 11-12

8. Nawratek K., Dziury w całym: wstęp do miejskich rewolucji, Warszawa 2012

Notes

dodatkowo obowiązywać będą 2 godziny konsultacji tygodniowo


Modified by dr Artur Pastuszek (last modification: 06-04-2020 15:54)