SylabUZ
Course name | Philosophy and Theory of Art |
Course ID | 03.6-WA-MalD-FTSZ-W-S14_pNadGen4TZS7 |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Painting |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | - | - | Exam |
Wprowadzenie do tematyki filozoficznych uwarunkowań sporu o sztukę oraz o miejscu i roli sztuki w kulturze. Nabycie kompetencji w zakresie interpretacji dzieł sztuki tradycyjnej oraz współczesnej. Zapoznanie się z dziejami filozofii sztuki. Rozpoznawanie kontekstu filozoficznego, istotnych motywów i najważniejszych tematów estetyki zachodniej oraz pojęć estetycznych i artystycznych w ich historycznej perspektywie.
Podstawowa wiedza z zakresu historii sztuki oraz historii filozofii.
1. Filozofia sztuki a inne nauki o sztuce i ich kompetencje poznawcze.
2. Spór o teorię sztuki.
3. Kulturotwórczy sens sztuki.
4. „Sztuka” – pojęcie otwarte, czy puste? Historyczna zmienność zakresu oraz próby klasyfikacji.
5. Atrakcyjność problematyki sztuki i twórczości dla filozoficznej refleksji. Teoria wobec „nieuchwytności” przedmiotu oraz jego modyfikacji.
6. Nowoczesne próby metodologicznego poszerzenia refleksji nad sztuką. Koncepcja psychoanalityczna. Sigmund Freud a Carl Gustav Jung. Współczesne rozstrzygnięcia.
7. „Socjologiczna” propozycja Jose Ortegi y Gasseta. Problem odbiorcy dzieła sztuki. Instytucjonalna teoria sztuki Georga Dickiego i Arthura C. Danto.
8. Estetyka polska początku XX wieku i jej filozoficzne inspiracje. Formizm i katastrofizm, Teoria Czystej Formy Stanisława Ignacego Witkiewicza. Nienasycenie i przeżycie metafizyczne jako zasady teorii sztuki. Wielość rzeczywistości w sztuce wg Leona Chwistka. Fenomenologiczna propozycja Romana Ingardena. Problem interpretacji dzieła sztuki. Wartości artystyczne a wartości estetyczne. Schematyczność i wielowarstwowość dzieła sztuki. Ontologia dzieła sztuki.
9. Współczesne dyskusje wokół statusu dzieła sztuki i autora. Problematyka historii, stylu, oryginalności, języka sztuki. Symbol, alegoria, metafora.
10. Spór o pozaestetyczne wartości i kryteria wartościowania dzieł sztuki. Problem oryginalności i falsyfikatu, arcydzieła i kiczu. Śmierć autorstwa w ujęciu Rolanda Barthesa.
11. Inspiracje postmodernistyczne w teorii sztuki. Próby przełamania kryzysu współczesnej estetyki.
12. Nietzscheańskie podstawy współczesnej krytyki estetycznej. Modernizm jako zapowiedź ponowoczesnych problemów w ujęciu Zygmunta Baumana.
13. Dekonstrukcja modernizmu – Jaques Derrida, Jonathan Culler, Paul de Man.
14. Wzniosłość w koncepcji Jean-Francoisa Lyotarda. Ustanowienie nowego pola współdziałania filozofii i sztuki.
15. Ponowoczesne konsekwencje mariażu filozofii i sztuki. Propozycja Wolfganga Welscha.
Wykład (metoda audytoryjna)
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Egzamin ustny: znajomość treści wykładu, rozumienie problemu sztuki i jej kulturowych funkcji.
O. Marquard, Aestetetica i anaestetica rozważania filozoficzne, Warszawa 2007. W. Welsch, Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki, Kraków 2005. J. Margolis, Czym, w gruncie rzeczy, jest dzieło sztuki?, Kraków 2004. J. Baudrillard, Spisek sztuki. Iluzje i deziluzje estetyczne z dodatkiem wywiadów o „Spisku sztuki”, Warszawa 2006. J. Derrida, Prawda w malarstwie, Gdańsk 2003. |
A. C. Danto, Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, Kraków 2006.
F. W. J. Schelling, Filozofia sztuki, Warszawa 1983. F. Nietzsche, Narodziny tragedii czyli hellenizm i pesymizm, Kraków 2005. U. Eco, Sztuka i piękno w średniowieczu, Kraków 2006. |
H. Read, Sens sztuki, Warszawa 1982.
W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć : sztuka, piękno, forma, twórczość, odtwórczość, przeżycie estetyczne, Warszawa 1982. |
Postmodernizm: antologia przekładów, wyb. R. Nycz, Kraków 1998.
Myśliciele kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500 roku, wyb. i oprac. J. Białostocki, Gdańsk 2001. Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce 1500-1600 , wyb. i oprac. J. Białostocki, Warszawa 1985. |
Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870, wyb. E. Grabska i M. Poprzęcka, Warszawa 1974
dodatkowo obowiązywać będą 2 godziny konsultacji tygodniowo
Modified by dr Artur Pastuszek (last modification: 04-05-2020 00:17)