SylabUZ
Course name | Painting Forms in the Illustration |
Course ID | 03.1-WA-MalarP-FMwI-S16 |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Painting |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest uwypuklenie ilustracji artystycznej, która nie stanowi dosłownej interpretacji tekstu, lecz jest wizją, pomysłem, koncepcją artysty malarza – ilustratora. W tym kontekście celem przedmiotu jest powstanie obrazu, w dowolnej technice, inspirowanego prozą, poezją, muzyką, tekstami satyrycznymi, wydarzeniami, historiami, kulturą, codziennością etc. Przedmiot ten, ukierunkowuje studenta na świadomy wybór formy ilustracji, opowieści narracyjnej czy komiksu, w zależności od indywidualnych predyspozycji, umiejętności, zainteresowań studenta. Celem jest to, aby student potrafił odpowiedzieć plastycznie na zadany temat, a także by potrafił zaproponować go prowadzącemu.
Kompetencje rysunkowe i malarskie.
Przedmiot obejmuje pogłębioną pracę w poznanych już technikach malarskich takich jak: malarstwo tradycyjne, akwarela, gwasz, kredka, olej, akryl, collage oraz concept art jako forma ilustracji.
Zakres tematyczny przedmiotu kładzie nacisk na równowagę podstaw warsztatowych i teoretycznych rozwoju studenta. Malarstwo, w tym zakresie, jest dyscypliną asymilującą szeroki wachlarz dostępnych środków wypowiedzi artystycznej przy biegłym opanowaniu współczesnych środków kształtowania obrazu.
Metody kształcenia obejmują realizacje prac z zakresu opowiadania historii obrazem. Ćwiczenia obejmują tematy z zakresu ilustrowania beletrystyki, tekstów poetyckich oraz artykułów publicystycznych z uwzględnieniem różnych formatów ilustracji podyktowanych typografią wydawnictwa. Nauka spójności formalnej i ikonicznej w zakresie cyklu ilustracji.
Studenci nabywają umiejętności łączenia technik oraz ich adekwatnego wykorzystania we własnych kreacjach artystycznych. Przedmiot uczy interpretowania różnych zagadnień na język ilustracji, przez pracę z różnorodnymi rodzaju tekstami.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Podstawą oceny jest realizacja tematów, które zmierzają do osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia. Indywidualne korekty w trakcie realizacji zadań, rozmowy konsultacje
Adrian Frutiger Człowiek i jego znaki. Wydawnictwo Do, Wydawnictwo Optima, Warszawa 2003
Hans Peter Willberg, Friedrich Forssman Pierwsza pomoc w typografii. Wydawnictwo s łowo/obraz terytoria, Gdańsk 2004
Ambrose/Harris Layout. Zasady, kompozycja, zastosowanie, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2008
R. Arnheima, „Sztuka i percepcja wzrokowa”
Maria Rzepińska „Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego”
Przemysław Dębowski/Jacek Mrowczyk Widzieć/wiedzieć, Wydawnictwo Karakter,
Max Doerner „Materiały Malarskie i ich zastosowanie”
Czasopisma:
Arteon, Exit, Artluk, Format, Obieg itp.
Inne źródła:
Strony internetowe; Muzea świata, Galerie Sztuki Współczesnej, autorskie strony artystów.
W ramach zajęć będą odbywać się 2 godziny konsultacji tygodniowo.
Modified by dr hab. Magdalena Gryska, prof. UZ (last modification: 06-05-2020 11:10)