SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy ochrony środowiska |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-ZGKP-POS-S18 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Zarządzanie gospodarką komunalną |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu ochrony środowiska. Omówienie najważniejszych zagadnień sozologicznych. Wykazanie i podkreślenie potrzeby ochrony środowiska naturalnego i antropogenicznego.
Formalne: brak
Nieformalne: brak
Program wykładów: Zapoznanie studenta z historią ochrony środowiska i podstawowymi pojęciami sozologicznymi. Omówienie naturalnych zasobów Ziemi. Przedstawienie form ochrony przyrody w Polsce. Przedstawienie funkcji ekosystemów naturalnych i przekształconych. Wykazanie źródeł zanieczyszczenia atmosfery. Omówienie pojęć: efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, smog kwaśny i fotochemiczny. Tematyka związana z ochroną atmosfery. Pojęcie eutrofizacji wód. Dewastacja i degradacja gleby i jej ochrona. Omówienie problemu odpadów. Omówienie zagrożenia radiologicznego i skażenia promieniotwórczego. Problem niszczenia i ochrona świata istot żywych. Aspekty prawne i ekonomiczne w ochronie środowiska. Integracja współczesnych działań ochronnych w skali regionalnej i ogólnoświatowej.
Program ćwiczeń laboratoryjnych: Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami sozologicznymi. Szczegółowe omówienie problemów związanych z ochroną wód, gleb i powietrza. Omówienie problemów związanych z hałasem i odpadami w środowisku, a także z formami ochrony przyrody w Polsce.
Metody podające: wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych;
Metody poszukujące: ćwiczeniowo-praktyczne: metoda ćwiczeniowa (ćwiczeń przedmiotowych);metoda laboratoryjna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Celem uzyskania zaliczenia przedmiotu wszystkie formy prowadzonych zajęć muszą być zaliczone na ocenę pozytywną. Zgodnie z Regulaminem Studiów obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
Ćwiczenia laboratoryjne: podstawą zaliczenia jest zaliczenie kolokwium praktycznego, ocena z prezentacji multimedialnej.
Wykład: podstawą zaliczenia są pozytywne wyniki kontroli wiadomości przeprowadzone w formie kolokwium zaliczeniowego.
Warunkiem otrzymania pozytywnej oceny końcowej z przedmiotu jest zaliczenie części ćwiczeniowej, a następnie wykładowej. Podstawą ustalenia oceny końcowej jest średnia ważona z udziałem 60% oceny z wykładu oraz 40% oceny z ćwiczeń. Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.
Bartkowski T., Kształtowanie i ochrona środowiska człowieka, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1991
Budnikowski A., Ochrona środowiska jako problem globalny. Wyd. PWE, Warszawa 1998
Krebs Ch.J., Ekologia. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2001
Pullin A., Biologiczne podstawy ochrony środowiska. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2005
Craig J.R., Vaughan D.J., Skinner B.J., Zasoby Ziemi. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003
Dzik J., Dzieje życia na Ziemi. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003
Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R., Ekologia. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2009
Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2008
brak
Zmodyfikowane przez dr inż. Ewelina Płuciennik-Koropczuk (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 11:28)