SylabUZ

Generate PDF for this page

Podstawy zarządzania - course description

General information
Course name Podstawy zarządzania
Course ID 06.4-WI-ZGKP-PZ-S18
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Zarządzanie gospodarką komunalną
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. inż. Wiesław Danielak, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu organizacji i zarządzania. Przekazanie wiedzy i zasad dotyczących podstawowych funkcji zarządzania: planowania, organizowania, motywowania i kontrolowania. Poznanie i zrozumienie metod i koncepcji zarządzania. Doboru odpowiednich koncepcji i metod do usprawnienia procesów zarządzania organizacją. Realizowany program daje możliwość wyrobienia umiejętności identyfikacji i analizy czynników wewnątrzorganizacyjnych i międzyorganizacyjnych wpływających na sprawne organizowanie i kierowanie.

Prerequisites

Formalne: brak

Nieformalne: brak

Scope

Program wykładów: Przegląd szkół zarządzania i dorobku przedstawicieli nauki. Istota kierowania i zarządzania. Funkcje zarządzania. Modele organizacji i poziomy zarządzania. Role i umiejętności kierownicze. Kompetencje menedżera. Cele organizacji a cele i oczekiwania interesariuszy. Struktura organizacyjna i formalizacja organizacji. Proces podejmowania decyzji. Modele biznesu. Koncepcje i metody zarządzania organizacją. Istota strategii i zarządzania strategicznego (rodzaje strategii, wizja, misja i cele strategiczne organizacji). Metody analizy strategicznej organizacji. Marketing w kształtowaniu konkurencyjności organizacji. Obecne i dawne źródła przewag konkurencyjnych. Współczesne paradygmaty w zarządzaniu.

Program ćwiczeń audytoryjnych: Przegląd szkół zarządzania. Analiza funkcji zarządzania. Rodzaje organizacji, zasady zarządzania i modele biznesu. Typy struktur organizacyjnych. Metody i techniki organizatorskie. Projektowanie organizacyjne. Systemy informacyjne w organizacji. Zastosowanie współczesnych metod i koncepcji do rozwiązywania problemów w sferze zarządzania. Zastosowanie metod analizy strategicznej, planowania strategicznego i implementacji strategii.

Teaching methods

W ramach wykładu: metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych; wykład problemowy; wykład konwersatoryjny

W ramach ćwiczeń: analiza studium przypadku; projekt (praca w zespołach zadaniowych); prezentacja; analiza porównawcza (dyskusja) przebiegu wykonania zadania i wyników pracy.

Podstawą ustalenia oceny końcowej jest średnia ważona z udziałem 60% oceny z wykładu oraz 40% oceny z ćwiczeń. Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: od 3,0 do 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem uzyskania oceny z wykładów jest praca pisemna obejmująca wskazane przez prowadzącego zagadnienia z zakresu organizacji i zarządzania.

Warunkiem uzyskania zaliczenia na ocenę z ćwiczeń jest aktywny udział w zajęciach, oceny za ćwiczenia i projekt.

Recommended reading

  1. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2004.
  2. Stoner J., Freeman E., Gilbert D., Kierowanie, PWN, Warszawa 2006.
  3. Ziemniewicz K., Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 2009.
  4. Wojtysiak-Kotlarski M., Teoria przedsiębiorstwa a koncepcje zarządzania i praktyka biznesu, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2011.

Further reading

  1. Kotler P. Marketing. Analiza, planowanie, wdrożenie i kontrola, Wyd. Gebethner & Ska, Warszawa 1994.
  2. Koźmiński A.K., Jemielniak D., Zarządzanie od podstaw. Podręcznik akademicki. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
  3. Obłój K., Strategia organizacji, w poszukiwaniu stałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2007.
  4. Krupski R. (red.), Zarządzanie strategiczne. Koncepcje, metody, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2007.

Notes

brak


Modified by dr inż. Ewelina Płuciennik-Koropczuk (last modification: 16-04-2020 11:28)