SylabUZ
Course name | Planowanie przestrzenne lokalne i regionalne |
Course ID | 06.4-WI-ZGKP-PPLR-S18 |
Faculty | Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering |
Field of study | Zarządzanie gospodarką komunalną |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Engineer's degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Project | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z planowaniem i zagospodarowaniem przestrzennym terenów oraz procedurą powstawania dokumentów planistycznych, które determinują możliwość zmian kształtu środowiska. Wykształcenie umiejętności korzystania z dokumentów legislacyjnych, dokumentacji planistycznej oraz uczestniczenia w procedurze decyzyjnej w zakresie ochrony/kształtowania środowiska.
Formalne: zaliczenie przedmiotów: Podstawy wiedzy o urbanosferze, Gospodarka przestrzenna w miastach, Podstawy nauk o Ziemii.
Nieformalne: Wiedza z zakresu geografii, fizjografii, nauk o środowisku.
Program wykładów: Pojęcia podstawowe systemu planowania przestrzennego (zgodnie z Koncepcją Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 (KPZK 2030)), podstawowe elementy krajowej sieci osadniczej, z wyodrębnieniem obszarów metropolitalnych, wymagania z zakresu ochrony środowiska i zabytków, z uwzględnieniem obszarów podlegających ochronie, rozmieszczenie infrastruktury społecznej o znaczeniu krajowym i międzynarodowym, rozmieszczenie obiektów infrastruktury technicznej i transportowej, strategicznych zasobów wodnych i obiektów gospodarki wodnej o znaczeniu międzynarodowym i krajowym, obszary problemowe i obiekty o znaczeniu krajowym, w tym obszary zagrożeń wymagających szczegółowych szczegółowych studiów i planów. Cele polityki przestrzennego zagospodarowania kraju określone w aktualnych dokumentach, m.in.: podniesienie konkurencyjności głównych ośrodków miejskich Polski na arenie europejskiej, poprawa spójności wewnętrznej osiągana przez powiązania funkcjonalne wewnątrz terytorium państwa, poprawa dostępności kraju poprzez rozwój infrastruktury transportowej i telekomunikacyjnej, osiągnięcie i utrzymanie wysokiej jakości środowiska przyrodniczego i walorów krajobrazowych, zwiększenie odporności struktur przestrzennych na zagrożenia naturalne i utraty bezpieczeństwa energetycznego, przywrócenie i utrwalenie ładu przestrzennego. Określenie obszarów, procedury i decyzji ustalania inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym. Procedura sporządzania i uchwalania planu zagospodarowania przestrzennego województwa. Dodatkowe narzędzia polityki przestrzennej: ustawa o ochronie i kształtowaniu środowiska, ustawa o ochronie przyrody, ustawa o drogach publicznych, ustawa o autostradach płatnych, ustawa prawo budowlane, ustawa prawo geologiczne i górnicze, ustawa o gospodarce nieruchomościami, ustawa o scalaniu i wymianie gruntów, ustawa prawo energetyczne, ustawa o lasach, ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych, ustawa o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej, ustawa prawo wodne, ustawa o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Różne formy ochrony: konserwatora przyrody, konserwatora zabytków, ministra i wojewody, odnośnie ochrony gruntów rolnych a także gospodarki wodnej, ochrony przeciwpowodziowej, wód terytorialnych, uzdrowisk, ochrony państwa itp.
Program ćwiczeń audytoryjnych: Zadania planu zagospodarowania przestrzennego województwa: funkcja regulacyjna, ramy i warunki prowadzenia działalności zagospodarowania przestrzeni, ustalenia - zapobieganie i minimalizowanie konfliktów, ochrona i racjonalne wykorzystanie zasobów przyrody i wartości kulturowych, minimalizowanie konfliktów między interesami prywatnymi a interesem publicznym, planowanym rozwojem a ochroną środowiska, funkcja informacyjna - budowanie informacji o warunkach działań w przestrzeni, identyfikacja problemów, dostarczanie wiedzy umożliwiającej pożądane zachowania podmiotów uczestniczących w zagospodarowaniu przestrzeni, wskazanie szans, możliwości rozwoju, zagrożeń, wykazanie korzyści, niedogodności, funkcja koordynacyjna - wskazanie wzajemnych relacji przestrzennych i rzeczowych pomiędzy podmiotami, wyznaczenie zasięgu terytorialnego i zakresu merytorycznego podejmowanych wspólnie działań, funkcja inspiracyjna - wydobycie unikatowych walorów przestrzeni i kreowanie rozwiązań podnoszących atrakcyjność dla działalności podmiotów.
Metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych; wykład problemowy; wykład konwersatoryjny
Metody poszukujące: projektowa; problemowe: giełda pomysłów w ocenie przyczyn i skutków zjawisk przestrzennych; sytuacyjna: analizowanie przez grupy studentów rzeczywistych sytuacji przestrzennych; ćwiczeniowo-praktyczne: studium przykładowe, obserwacji i pomiaru w terenie
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Celem uzyskania zaliczenia przedmiotu wszystkie formy prowadzonych zajęć muszą być zaliczone na ocenę pozytywną.
Część ćwiczeniowa zaliczana jest na podstawie:
prezentacji na zajęciach konwersatoryjnych – zaliczenie na ocenę
przygotowania prognozy oddziaływania na środowisko dla danej sytuacji planistycznej – zaliczenie na ocenę; brane pod uwagę są: kompletność opracowania, zgodność z obowiązującymi regulacjami prawnymi, prawidłowość merytoryczna opracowania
sprawdzanie obecności na zajęciach
Część wykładowa zaliczana jest na podstawie:
kolokwium pisemnego obejmującego część testową (test wielokrotnego wyboru) oraz otwartą ukierunkowaną na opis planistycznych uwarunkowań działań z zakresu inżynierii środowiska.
Zgodnie z Regulaminem Studiów obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
Warunkiem otrzymania pozytywnej oceny końcowej z przedmiotu jest zaliczenie części projektowej i wykładowej. Ocena końcowa jest średnią arytmetryczną z dwóch realizowanych form zajęć. Średnią zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest zgodnie z zasadą: od 3,00 do 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.
brak
Modified by dr inż. Ewelina Płuciennik-Koropczuk (last modification: 16-04-2020 11:34)