SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Planowanie przestrzenne lokalne i regionalne |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-ZGKP-PPLR-S18 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Zarządzanie gospodarką komunalną |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z planowaniem i zagospodarowaniem przestrzennym terenów oraz procedurą powstawania dokumentów planistycznych, które determinują możliwość zmian kształtu środowiska. Wykształcenie umiejętności korzystania z dokumentów legislacyjnych, dokumentacji planistycznej oraz uczestniczenia w procedurze decyzyjnej w zakresie ochrony/kształtowania środowiska.
Formalne: zaliczenie przedmiotów: Podstawy wiedzy o urbanosferze, Gospodarka przestrzenna w miastach, Podstawy nauk o Ziemii.
Nieformalne: Wiedza z zakresu geografii, fizjografii, nauk o środowisku.
Program wykładów: System planowania przestrzennego w Polsce- ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Planowanie na szczeblu lokalnym, na poziomie gminy. Planowanie przestrzenne jako publicznoprawne ograniczenia prawa własności. Cele, zadania i funkcje planu miejscowego. Procedura opracowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i postępowań związanych, w tym strategicznej oceny oddziaływania na środowisko. Partycypacja społeczna w procesie planowania przestrzennego, załoŜenia i postulowane podstawowe wymagania dla opracowań planistycznych. Zadania samorządu gminnego, zadania własne gminy- kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (za wyjątkiem terenów zamkniętych, morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej). Procedura sporządzania i uchwalania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Program ćwiczeń audytoryjnych: Strategie rozwoju oraz programy gminne i miejskie. Lokalne Programy Rewitalizacji. Procedury związane z wykorzystaniem funduszy Unii Europejskiej. Zadania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Zadania planu miejscowego: funkcja regulacyjna, ramy i warunki prowadzenia działalności zagospodarowania przestrzeni, ustalenia - zapobieganie i minimalizowanie konfliktów, ochrona i racjonalne wykorzystanie zasobów przyrody i wartości kulturowych, minimalizowanie konfliktów między interesami prywatnymi a interesem publicznym, planowanym rozwojem a ochroną środowiska, funkcja informacyjna - budowanie informacji o warunkach działań w przestrzeni, identyfikacja problemów, dostarczanie wiedzy umożliwiającej pożądane zachowania podmiotów uczestniczących w zagospodarowaniu przestrzeni, wskazanie szans, możliwości rozwoju, zagrożeń, wykazanie korzyści, niedogodności, funkcja koordynacyjna - wskazanie wzajemnych relacji przestrzennych i rzeczowych pomiędzy podmiotami, wyznaczenie zasięgu terytorialnego i zakresu merytorycznego podejmowanych wspólnie działań, funkcja inspiracyjna - wydobycie unikatowych walorów przestrzeni i kreowanie rozwiązań podnoszących atrakcyjność dla działalności podmiotów.
Metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych; wykład problemowy; wykład konwersatoryjny
Metody poszukujące: projektowa; problemowe: giełda pomysłów w ocenie przyczyn i skutków zjawisk przestrzennych; sytuacyjna: analizowanie przez grupy studentów rzeczywistych sytuacji przestrzennych; ćwiczeniowo-praktyczne: studium przykładowe, obserwacji i pomiaru w terenie
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Celem uzyskania zaliczenia przedmiotu wszystkie formy prowadzonych zajęć muszą być zaliczone na ocenę pozytywną.
Część ćwiczeniowa zaliczana jest na podstawie:
prezentacji na zajęciach konwersatoryjnych – zaliczenie na ocenę
przygotowania prognozy oddziaływania na środowisko dla danej sytuacji planistycznej – zaliczenie na ocenę; brane pod uwagę są: kompletność opracowania, zgodność z obowiązującymi regulacjami prawnymi, prawidłowość merytoryczna opracowania
sprawdzanie obecności na zajęciach
Część wykładowa zaliczana jest na podstawie:
kolokwium pisemnego obejmującego część testową (test wielokrotnego wyboru) oraz otwartą ukierunkowaną na opis planistycznych uwarunkowań działań z zakresu inżynierii środowiska.
Zgodnie z Regulaminem Studiów obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
Warunkiem otrzymania pozytywnej oceny końcowej z przedmiotu jest zaliczenie części projektowej i wykładowej. Ocena końcowa jest średnią z dwóch realizowanych form zajęć. Ocena końcowa ustalona jest zgodnie z zasadą: od 3,00 do 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.
brak
Zmodyfikowane przez dr inż. Ewelina Płuciennik-Koropczuk (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 11:36)