SylabUZ

Generate PDF for this page

Fundamentals of environmental protection - course description

General information
Course name Fundamentals of environmental protection
Course ID 06.4-WI-ArchP-Podst.Ochr.Środ.- 17
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Architecture
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree in Architecture
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marlena Piontek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade
Lecture 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu ochrony środowiska. Omówienie najważniejszych zagadnień sozologicznych. Wykazanie i podkreślenie potrzeby ochrony środowiska naturalnego.
2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta do pozyskiwania informacji z literatury i innych źródeł dotyczących podstaw ochrony środowiska, przygotowywania i przedstawiania  prezentacji medialnej  i ustnej, dotyczącej szczegółowych zagadnień z zakresu ochrony środowiska.
3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest wykształcenie u studenta zrozumienia potrzeby aktualizacji wiedzy o ochronie środowiska przez ustawiczne kształcenie i pracę w zespole.

Prerequisites

Formalne: podstawy ochrony środowiska na poziomie szkoły średniej.
Nieformalne: podstawowa wiedza z zakresu nauk o środowisku zdobyta w trakcie studiów.

Scope

Program wykładów:
Zapoznanie studenta z historią ochrony środowiska i podstawowymi pojęciami sozologicznymi. Trwały i zrównoważony rozwój. Racjonale korzystanie z zasobów naturalnych.  Przedstawienie funkcji ekosystemów naturalnych i przekształconych.Omówienie źródeł zanieczyszczenia atmosfery. Przedstawienie pojęć: efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, smog kwaśny i fotochemiczny. Pojęcie eutrofizacji wód. Dewastacja i degradacja gleby i jej ochrona. Omówienie problemu odpadów. Hałas w środowisku. Zagrożenie światłem. Problem niszczenia i ochrona świata istot żywych. Szata roślinna jako wskaźnik przydatności terenu do zagospodarowania. Aspekty prawne i ekonomiczne w ochronie środowiska. Integracja współczesnych działań ochronnych w skali regionalnej i ogólnoświatowej.

Program ćwiczeń:
Prezentacje multimedialne zapoznające studenta z podstawowymi pojęciami sozologicznymi. Szczegółowe omówienie problemów związanych z ochroną wód, gleb i powietrza. Omówienie problemów związanych z hałasem i odpadami w środowisku,  zagrożeniem światłem i formami ochrony przyrody w Polsce. Zajęcia terenowe z fitosocjologii. Omówienie epidemii i pandemii koronawirusem . 

Teaching methods

Metody podające: wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną.
Metody poszukujące: samodzielna praca studenta przy opracowywaniu zagadnień z zakresu ochrony środowiska.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady:
Student zalicza wykład – pisemne kolokwium, zawierające 8 pytań ocenianych na 0 – 1 pkt; do zaliczenia na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 5 punktów.
Ćwiczenia:
Student zalicza ćwiczenie - prezentacja multimedialna przygotowana na 20 minut.
Sprawdzenie kompetencji studenta w trakcie wprowadzenia do zajęć ćwiczeniowych.
Zasada ustalania oceny:
Ocena z osiągniętych efektów kształcenia składa się z oceny zaliczenia wykładu i z oceny zaliczenia ćwiczenia - pisemne kolokwium oraz z oceny za aktywność podczas zajęć, a także oceny za przygotowanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej.

Recommended reading

1. Wolański N., Ekologia człowieka  Podstawy ochrony środowiska i zdrowia człowieka. T.1.,PWN, Warszawa 2012 r.
2. Krystek J., Ochrona środowiska  dla inżynierów. PWN, Warszawa 2018 r.
3. Dobrzańska .,Kiełczewski D., Dobrzański G., Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa 2019 r. 

Further reading

1. Craig J.R., Vaughan D.J., Skinner B.J., Zasoby Ziemi, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003.
2. Dzik J., Dzieje życia na Ziemi, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003.
3. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2008.

Notes

Limit studentów na ćwiczeniach wynosi 36 osób.


Modified by dr inż. arch. Justyna Kleszcz (last modification: 23-04-2020 11:53)