SylabUZ

Generate PDF for this page

Biology and ecology I and II - course description

General information
Course name Biology and ecology I and II
Course ID Biologia i ekologia 02LBUD_pNadGen488GD
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Environmental Engineering
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marlena Piontek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade
Lecture 30 2 18 1,2 Exam

Aim of the course

Zapoznanie studentów z klasyfikacją taksonomiczną organizmów i metodami rozpoznawania przedstawicieli wybranych grup mikroorganizmów, grzybów i roślin. Wskazanie istotności udziału poszczególnych grup organizmów na różnorodność i jakość procesów zachodzących w wybranych typach środowisk naturalnych i antropogenicznych.

Prerequisites

Formalne: podstawy biologii i ekologii na poziomie szkoły średniej.
Nieformalne: podstawowa wiedza z zakresu nauk o szeroko pojętym środowisku.

Scope

Program wykładów

Klasyfikacja nauk biologicznych – działy podstawowe i taksonomiczne. Czym zajmują się biologia i ekologia. Pojęcia i definicje z ekologii. Definicja ekosystemu wg Oduma. Różnica między populacją a gatunkiem. Nazewnictwo gatunkowe. Klasyfikacja morfologiczna organizmów. Klasyfikacja taksonomiczna. Królestwa – bank organizmów. Poziomy organizacji życia. Bakterie, systematyka, morfologia, ściana komórkowa. Różnice miedzy komórką roślinną a zwierzęcą. Pierwiastki biogenne. Makro -, mikro – i ultraelementy. Związki organiczne i nieorganiczne w organizmach. Metabolizm. Organelle wewnątrz komórkowe ( błony komórkowe, plastydy i chloroplasty, mitochondria). Proces fotosyntezy, cykl Calvina, produkty fotosyntezy). Oddychanie wewnątrzkomórkowe, glikoliza, cykl Krebsa, łańcuch oddechowy (cykl przenośników elektronów). Związki wysokoenergetyczne w komórce.

Program ćwiczeń laboratoryjnych

Budowa i obsługa mikroskopu. Sporządzanie preparatów mikroskopowych. Komórki i tkanki roślinne. Zajęcia terenowe – rośliny nago- i okrytonasienne ( las, zbiorowiska dywanowe, ruderalne i wodne – drzewa, krzewy, rośliny zielne ). Zajęcia laboratoryjne -  charakterystyka sinic, glonów, grzybów, porostów, mchów, paproci i roślin nagonasiennych.

Teaching methods

Metody podające: wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną.
Metody poszukujące: samodzielna praca studenta - mikroskopowanie i identyfikacja materiału biologicznego (zajęcia laboratoryjne), samodzielne przygotowanie lub pobór prób do przeprowadzenia wybranych typów analiz (zajęcia laboratoryjne i terenowe).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Laboratorium: podstawą zaliczenia zajęć laboratoryjnych są oceny z trzech kolokwiów praktycznych i teoretycznych (pisemnych lub ustnych) ze zrealizowanych zajęć. 

Wykład: egzamin - warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń laboratoryjnych, egzamin ma formę pisemną. Skala ocen: uzyskane punkty/ocena: 0 – 50%/ niedostateczny; 51 – 60%/ dostateczny; 61- 70%/ dostateczny plus; 71 – 80%/ dobry: 81 – 90%/ dobry plus; 91 -100%/ bardzo dobry.

Podstawą ustalenia oceny końcowej jest średnia ważona uzyskana przez dodanie: 0,6 oceny z wykładu oraz 0,4 oceny z ćwiczeń laboratoryjnych. Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.

Recommended reading

1. Pawlaczyk- Szpilowa M., Biologia i Ekologia. Oficyna Wydawnicza PWR, Wrocław 1997
2. Campbell Neil A., Biologia. Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2012.
3. Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R., Ekologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2009

Further reading

1. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika. T. 1 i 2, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2010
2. Błaszczyk M.K., Mikroorganizmy w ochronie środowiska. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2007
3. Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1996
4. Solomon E.P., Berg L.R., Martin D.W., Villee C.A., Biologia. Wyd. Multico, Warszawa 2007

Notes

Limit studentów na zajęciach laboratoryjnych wynosi 18 osób.


Modified by dr hab. inż. Sylwia Myszograj, prof. UZ (last modification: 16-04-2020 14:17)