SylabUZ
Course name | Biology and ecology I and II |
Course ID | Biologia i ekologia 02LBUD_pNadGen488GD |
Faculty | Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering |
Field of study | Environmental Engineering |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Engineer's degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 6 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Lecture | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Exam |
Zapoznanie studentów z klasyfikacją taksonomiczną organizmów i metodami rozpoznawania przedstawicieli wybranych grup mikroorganizmów, grzybów i roślin. Wskazanie istotności udziału poszczególnych grup organizmów na różnorodność i jakość procesów zachodzących w wybranych typach środowisk naturalnych i antropogenicznych.
Formalne: podstawy biologii i ekologii na poziomie szkoły średniej.
Nieformalne: podstawowa wiedza z zakresu nauk o szeroko pojętym środowisku.
Program wykładów
Klasyfikacja nauk biologicznych – działy podstawowe i taksonomiczne. Czym zajmują się biologia i ekologia. Pojęcia i definicje z ekologii. Definicja ekosystemu wg Oduma. Różnica między populacją a gatunkiem. Nazewnictwo gatunkowe. Klasyfikacja morfologiczna organizmów. Klasyfikacja taksonomiczna. Królestwa – bank organizmów. Poziomy organizacji życia. Bakterie, systematyka, morfologia, ściana komórkowa. Różnice miedzy komórką roślinną a zwierzęcą. Pierwiastki biogenne. Makro -, mikro – i ultraelementy. Związki organiczne i nieorganiczne w organizmach. Metabolizm. Organelle wewnątrz komórkowe ( błony komórkowe, plastydy i chloroplasty, mitochondria). Proces fotosyntezy, cykl Calvina, produkty fotosyntezy). Oddychanie wewnątrzkomórkowe, glikoliza, cykl Krebsa, łańcuch oddechowy (cykl przenośników elektronów). Związki wysokoenergetyczne w komórce.
Program ćwiczeń laboratoryjnych
Budowa i obsługa mikroskopu. Sporządzanie preparatów mikroskopowych. Komórki i tkanki roślinne. Zajęcia terenowe – rośliny nago- i okrytonasienne ( las, zbiorowiska dywanowe, ruderalne i wodne – drzewa, krzewy, rośliny zielne ). Zajęcia laboratoryjne - charakterystyka sinic, glonów, grzybów, porostów, mchów, paproci i roślin nagonasiennych.
Metody podające: wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną.
Metody poszukujące: samodzielna praca studenta - mikroskopowanie i identyfikacja materiału biologicznego (zajęcia laboratoryjne), samodzielne przygotowanie lub pobór prób do przeprowadzenia wybranych typów analiz (zajęcia laboratoryjne i terenowe).
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Laboratorium: podstawą zaliczenia zajęć laboratoryjnych są oceny z trzech kolokwiów praktycznych i teoretycznych (pisemnych lub ustnych) ze zrealizowanych zajęć.
Wykład: egzamin - warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń laboratoryjnych, egzamin ma formę pisemną. Skala ocen: uzyskane punkty/ocena: 0 – 50%/ niedostateczny; 51 – 60%/ dostateczny; 61- 70%/ dostateczny plus; 71 – 80%/ dobry: 81 – 90%/ dobry plus; 91 -100%/ bardzo dobry.
Podstawą ustalenia oceny końcowej jest średnia ważona uzyskana przez dodanie: 0,6 oceny z wykładu oraz 0,4 oceny z ćwiczeń laboratoryjnych. Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.
1. Pawlaczyk- Szpilowa M., Biologia i Ekologia. Oficyna Wydawnicza PWR, Wrocław 1997
2. Campbell Neil A., Biologia. Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2012.
3. Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R., Ekologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2009
1. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika. T. 1 i 2, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2010
2. Błaszczyk M.K., Mikroorganizmy w ochronie środowiska. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2007
3. Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1996
4. Solomon E.P., Berg L.R., Martin D.W., Villee C.A., Biologia. Wyd. Multico, Warszawa 2007
Limit studentów na zajęciach laboratoryjnych wynosi 18 osób.
Modified by dr hab. inż. Sylwia Myszograj, prof. UZ (last modification: 16-04-2020 14:17)