SylabUZ
Course name | FUNDAMENTALS OF ENVIRONMENTAL PROTECTION |
Course ID | PodOchrŚr011Ć_pNadGen9FNAI |
Faculty | Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering |
Field of study | Environmental Engineering |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Engineer's degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Lecture | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu ochrony środowiska. Omówienie najważniejszych zagadnień sozologicznych. Wykazanie i podkreślenie potrzeby ochrony środowiska naturalnego.
Formalne: podstawy ochrony środowiska na poziomie szkoły średniej.
Nieformalne: podstawowa wiedza z zakresu nauk o środowisku.
Program wykładów: Zapoznanie studenta z historią ochrony środowiska i podstawowymi pojęciami sozologicznymi. Omówienie naturalnych zasobów Ziemi. Przedstawienie funkcji ekosystemów naturalnych i przekształconych. Trwały i zrównoważony rozwój. Wykazanie źródeł zanieczyszczenia atmosfery. Omówienie pojęć: efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, smog kwaśny i fotochemiczny. Zanieczyszczenie wód. Pojęcie eutrofizacji wód. Dewastacja i degradacja gleby oraz jej ochrona. Omówienie problemu odpadów. Hałas w środowisku. Problem niszczenia i ochrona świata istot żywych. Formy ochrony przyrody w Polsce. Aspekty prawne i ekonomiczne w ochronie środowiska. Integracja współczesnych działań ochronnych w skali regionalnej i ogólnoświatowej.
Program ćwiczeń: Prezentacja multimedialne, zapoznające studenta z podstawowymi pojęciami sozologicznymi. Szczegółowe omówienie problemów związanych z ochroną wód, gleb i powietrza. Omówienie problemów związanych z hałasem i odpadami w środowisku, a także z formami ochrony przyrody w Polsce.
Metody podające: wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną
Metody poszukujące: samodzielna praca studenta przy opracowywaniu zagadnień z zakresu ochrony środowiska.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ćwiczenia: podstawą zaliczenia jest prezentacja multimedialna przygotowana na 20 minut.
Wykład: warunkiem uzyskania zaliczenia jest pozytywna ocena z kolokwium pisemnego. Skala ocen: uzyskane punkty/ocena: 0 – 50%/ niedostateczny; 51 – 60%/ dostateczny; 61- 70%/ dostateczny plus; 71 – 80%/ dobry; 81 -90%/ dobry plus; 91 -100%/ bardzo dobry.
Podstawą ustalenia oceny końcowej jest średnia ważona uzyskana przez dodanie: 0,5 oceny z wykładu oraz 0,5 oceny z ćwiczeń. Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.
1. Craig J.R., Vaughan D.J., Skinner B.J., Zasoby Ziemi, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003
2. Dzik J., Dzieje życia na Ziemi, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003
3. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2008
Limit studentów na ćwiczeniach wynosi 36 osób.
Modified by dr hab. inż. Sylwia Myszograj, prof. UZ (last modification: 20-04-2020 14:11)