SylabUZ

Generate PDF for this page

FUNDAMENTALS OF ENVIRONMENTAL PROTECTION - course description

General information
Course name FUNDAMENTALS OF ENVIRONMENTAL PROTECTION
Course ID PodOchrŚr011Ć_pNadGen9FNAI
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Environmental Engineering
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marlena Piontek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade
Lecture 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu ochrony środowiska. Omówienie najważniejszych zagadnień sozologicznych. Wykazanie i podkreślenie potrzeby ochrony środowiska naturalnego.

Prerequisites

Formalne: podstawy ochrony środowiska na poziomie szkoły średniej.
Nieformalne: podstawowa wiedza z zakresu nauk o środowisku.

Scope

Program wykładów: Zapoznanie studenta z historią ochrony środowiska i podstawowymi pojęciami sozologicznymi. Omówienie naturalnych zasobów Ziemi. Przedstawienie funkcji ekosystemów naturalnych i przekształconych. Trwały i zrównoważony rozwój. Wykazanie źródeł zanieczyszczenia atmosfery. Omówienie pojęć: efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, smog kwaśny i fotochemiczny. Zanieczyszczenie wód. Pojęcie eutrofizacji wód. Dewastacja i degradacja gleby oraz jej ochrona. Omówienie problemu odpadów. Hałas w środowisku. Problem niszczenia i ochrona świata istot żywych. Formy ochrony przyrody w Polsce. Aspekty prawne i ekonomiczne w ochronie środowiska. Integracja współczesnych działań ochronnych w skali regionalnej i ogólnoświatowej.

Program ćwiczeń: Prezentacja multimedialne, zapoznające studenta z podstawowymi pojęciami sozologicznymi. Szczegółowe omówienie problemów związanych z ochroną wód, gleb i powietrza. Omówienie problemów związanych z hałasem i odpadami w środowisku, a także z formami ochrony przyrody w Polsce.

Teaching methods

Metody podające: wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną
Metody poszukujące: samodzielna praca studenta przy opracowywaniu zagadnień z zakresu ochrony środowiska.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia: podstawą zaliczenia jest prezentacja multimedialna przygotowana na 20 minut.

Wykład: warunkiem uzyskania zaliczenia jest pozytywna ocena z kolokwium pisemnego. Skala ocen: uzyskane punkty/ocena: 0 – 50%/ niedostateczny; 51 – 60%/ dostateczny; 61- 70%/ dostateczny plus; 71 – 80%/ dobry; 81 -90%/ dobry plus; 91 -100%/ bardzo dobry.

Podstawą ustalenia oceny końcowej jest średnia ważona uzyskana przez dodanie: 0,5 oceny z wykładu oraz 0,5 oceny z ćwiczeń. Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.
 

Recommended reading

  1. Bartkowski T., Kształtowanie i ochrona środowiska człowieka, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1991
  2. Budnikowski A., Ochrona środowiska jako problem globalny, Wyd. PWE, Warszawa 1998
  3. Pullin A., Biologiczne podstawy ochrony środowiska, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2005
  4. Krystek J. Ochrona środowiska dla inżynierów, PWN, Warszawa, 2018.
  5. Dobrzańska B., Kiełczewski D., Dobrzański G., Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN Warszawa, 2019.
  6. Wolański N., Ekologia człowieka. Podstawy ochrony środowiska i zdrowia człowieka. T.1., PWN Warszawa, 2012.

Further reading

1. Craig J.R., Vaughan D.J., Skinner B.J., Zasoby Ziemi, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003
2. Dzik J., Dzieje życia na Ziemi, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003
3. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2008

Notes

Limit studentów na ćwiczeniach wynosi 36 osób.


Modified by dr hab. inż. Sylwia Myszograj, prof. UZ (last modification: 20-04-2020 14:11)