SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Socjologia środowiska zbudowanego (projekt uzupełniający) |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchP-SŚZ(PU)-S20 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura / Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr letni 2020/2021 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Projekt | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
1.Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z zasadami i strategiami działań projektowych i planistycznych umożliwiających kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi środowiska życia.
2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania logicznej analizy uwarunkowań i zagrożeń środowiskowych oraz przedstawiania jej w czytelnej formie graficznej.
3.Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do zapoznania się z uwarunkowaniami jakości życia oraz uwrażliwienie na potrzeby społeczne i kulturowe oraz odczucie bezpieczeństwa.
brak
Część w formie podającej:
Architektura w perspektywie antropologicznej ( cechy ludzkiej natury; kultura zachowań przestrzennych człowieka). Terytorium, przestrzeń organiczna , formalne i nieformalne dystanse w relacjach międzyludzkich, przestrzeń osobista człowieka. Przestrzeń półpubliczna i półprywatna oraz społeczna, aranżacje przestrzeni w relacjach społecznych, gradacja prywatności, przestrzenne atrybuty władzy. Ewolucja relacji przestrzeni prywatnej i społecznej. Kulturowe wzorce mieszkania i style życia rodzinnego. Mentalność mieszkańców (relacje miasto–wieś), struktura społeczna a struktury przestrzenne. Struktura barier i dystansów
przestrzennych, a potrzeba bezpieczeństwa i dostępności przestrzeni. Wzorce struktur dostępności przestrzeni w różnych typach zabudowy; gradacja dostępności miejsc prywatnych i publicznych; rola hierarchicznej sieci drogowej. Stres zagęszczenia i poczucia stłoczenia; anonimowość życia w dużych skupiskach; przesłanki kształtowania gęstości zaludnienia; zdrowotne konsekwencje życia w przegęszczeniu, przestrzenna dezorientacji; elementy krystalizujące przestrzeń miasta (Lynch), mapy umysłowe i obrazy miasta. Ergonomiczne, proksemiczne i architektoniczne metody analizy, mapowanie behawioralne. Procesy top-down i bottom -up w rehabilitacji przestrzeni. Miejsca koncentracji zagrożeń - generatory, atraktory, stymulatory przestępczości; mapy przestępczości i miejsca niebezpieczne w mieście; wady rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych (doświadczenia amerykańskie, europejskie). Samoobronne właściwości środowiska zbudowanego;standardy bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego; projektowanie przestrzeni bezpiecznych; aksjologia, rola identyfikacji terytorialnej, własności i jej rozgraniczenia, hierarchii dostępności przestrzeni,układów i skali zabudowy, rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych budynków.
Część w formie poszukującej: ćwiczenia
Wybrane analizy uwarunkowań (terytorium, dostępność piesza i kołowa, status nieformalnej własności, formy kontroli wzrokowej nad przestrzenią); Identyfikacja miejsca bezpieczne i stresogenne oraz źródła zagrożeń behawioralnych; Obserwacje zachowań obronnych użytkowników oraz ich interpretacja –mapy behawioralne; Analiza jakości życia i poczucia bezpieczeństwa w wybranym fragmencie zabudowy mieszkaniowej lub przestrzeni publicznej na podstawie badań. Propozycje poprawy standardów bezpieczeństwa pasywnego i/lub aktywnego. Projekt architektoniczny i urbanistyczny jako narzędzie prewencji zagrożeń.
Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych jako wprowadzenie do zadań projektowych.
Metoda ćwiczeniowo-praktyczna – metoda ćwiczebna i projekt
ćwiczenia - wizje terenowe - obserwacja i dokumentacja zdarzeń i problemów, prezentacja problemowa zrealizowanych obiektów lub zespołów urbanistycznych połączona z dyskusją.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Student :
1) potrafi opisać zasady działań projektowych i planistycznych umożliwiających kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi środowiska życia - referat na zadany temat;
2) wyróżnia elementy i przyczyny patologii społecznych i ich związki z charakterem środowiska przestrzennego - prezentacja grupowego opracowania studialnego;
3) wie o wpływie rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych na zachowania przestrzenne człowieka oraz charakter relacji społecznych - grupowe i indywidualne korekty rozwiązań projektowych;
Warunkiem zaliczenia jest przedstawienie referatu w formie pisemnej oraz wykonanie ustnej prezentacji zadanego opracowania z zastosowaniem rozwiązań projektowych. Zasada ustalania oceny: Oceną osiągniętych efektów kształcenia jest średnia uzyskanych przez studenta ocen:
O=(1+2+3)/3
Zgodnie z Regulaminem Studiów obecność na zajęciach jest obowiązkowa - sprawdzanie obecności na zajęciach.
1. Alexander, C., inni,Język wzorów, GWP, Gdańsk 2008.
2.Bańka A.,Społeczna psychologia środowiskowa, Scholar, Warszawa 2004.
3.Czarnecki B., Sieminski, W.,Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Wyd. Delfin, Warszawa 2004.
4. Gehl J.,Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych, Wyd. RAM, Kraków2009.
5. Lewicka M.,Psychologia miejsca, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2012.
6. Lynch K.,Obraz miasta, Archiwolta, Kraków 2011.
1.Czyński, M.,Architektura w przestrzeni ludzkich zachowań, Wyd. PS, Szczecin 2006.
2. Skiba M., Mała ojczyzna - w poszukiwaniu wspólnoty i odrębności na przykładzie gminy Świebodzin w województwie lubuskim, w : Polskie krajobrazy wiejskie dawne i współczesne ( Polish rural landscapes former and contemporary). Sosnowiec : Komisja Krajobrazu Kulturowego PTG, 2009 (Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego PTG ; 12 s. 109 —116.
3. Skiba M.,Obraz Zielonej Góry w badaniach preferencji mieszkańców, na podstawie map mentalnych sporządzonych przez studentów Uniwersytetu Zielonogórskiego, Czasopismo Techniczne : Architektura - 2005, z. 11 -A, s. 392 —398.
Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Justyna Kleszcz (ostatnia modyfikacja: 24-04-2020 18:11)