drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia
semestr letni 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr
1
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
mgr inż. arch. Michał Golański
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Projekt
30
2
-
-
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
W ramach przedmiotu student poznaje możliwości zastosowania technologii modelowania informacji o budynku BIM w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym oraz we wspomaganiu koordynacji międzybranżowej w interdyscyplinarnym środowisku zespołu projektantów.
Celem zajęć jest prześledzenie i analiza procesów projektowania w ujęciu interdyscyplinarnym, uwrażliwienie na potrzebę współpracy ze specjalistami na wszystkich etapach cyklu projektowego, uzyskanie umiejętności pracy w wielobranżowym zespole projektantów i wykorzystania technologii BIM wspierających przetwarzanie informacji w środowisku zespołu interdyscyplinarnego.
Na zajęciach student nabywa praktyczne umiejętności zastosowania technologii modelowania informacji o budynku BIM.
Wymagania wstępne
FORMALNE:
Wiedza na temat rysunku technicznego, komputerowego wspomagania projektowania (CAD) i modelowania 3D w projektowaniu architektonicznym oraz elementach projektowania budowlanego i instalacyjnego.
Umiejętności obsługi komputera oraz oprogramowania wspomagającego projektowanie architektoniczne (Graphisoft ARCHICAD, Autodesk REVIT i AUTOCAD).
Umiejętność tworzenia modeli 3D obiektów budowlanych.
Znajomość zagadnień z zakresu budownictwa ogólnego.
NIEFORMALNE:
brak
Zakres tematyczny
Przedstawienie studentowi założeń teoretycznych modelu BIM, historii rozwoju technologii informatycznej wspomagającej jego tworzenie oraz zasad wykorzystywania współczesnego oprogramowania BIM w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i inżynierskim branżowym (konstrukcja i MEP).
Przedstawienie architektonicznego i urbanistycznego kontekstu wykorzystania BIM, dostarczenie wiedzy o palecie zastosowań branżowych oraz o uwarunkowaniach wymiany informacji w środowisku interdyscyplinarnym.
Poprzez rozpoznanie specyfiki poszczególnych platform edycyjnych BIM student nabywa umiejętności ich praktycznego wykorzystania w kontekście architektonicznym, urbanistycznym oraz poznaje zakres możliwej indywidualizacji.
Szczegółowy program laboratorium:
Wprowadzenie do technologii modelowania informacji o budynku BIM:
omówienie metodologii i podstawowych terminów modelowania informacji o budynku (BIM);
poznanie metod analiz dotyczących rozwiązań architektonicznych, konstrukcyjnych, instalacyjnych czy związanych z wyposażeniem budynku oraz metod optymalizacji tych rozwiązań (na przykład optymalizacji rozwiązań technicznych, przestrzennych czy inwestycyjnych);
poznanie powiązań przestrzennych i funkcjonalnych oraz wyposażenia instalacyjnego i technologicznego budynku.
Tworzenie cyfrowego modelu architektoniczno-urbanistycznego jako bazy do pozyskiwania i zastosowania informacji o przestrzeni i o obiektach:
Tworzenie zestawień parametrów dla zakresu kondygnacji.
Praca zespołowa wykorzystująca BIM:
Organizacja pracy zespołu projektowego „w chmurze”;
Praca w czasie rzeczywistym przez internet (ARCHICAD + BIMcloud);
Koordynacja międzybranżowa wykorzystująca BIM;
Tworzenie i edytowanie modeli 3D instalacji MEP
Koordynacja wielobranżowa wykorzystująca wirtualny model projektu (ARCHICAD + MEP Modeler, Goodies for ARCHICAD).
Metody kształcenia
METODY PODAJĄCE:
Metody ćwiczeniowo-praktyczne,
Metoda laboratoryjna.
METODY POSZUKUJĄCE:
Samodzielne rozwiązywanie zadań,
Poszukiwanie metod rozwiązań wg wskazówek udzielonych przez prowadzącego,
Dyskusja wyników.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia laboratorium jest obecność na zajęciach i uzyskanie pozytywnej oceny z wszystkich przewidzianych w programie ćwiczeń projektowych.
UZYSKANE PUNKTY:
0 – 50% / niedostateczny;
51 – 60% / dostateczny;
61- 70% / dostateczny plus;
71 – 80% / dobry;
81 -90% / dobry plus;
91 -100% / bardzo dobry.
Literatura podstawowa
Katarzyna Szajrych, Jadwiga Fijka,. Wojciech Kozłowski. REVIT ARCHITECTURE. Podręcznik użytkownika, Wydawnictwo: Helion, 2010
Rafał Ślęk, ARCHICAD.Wprowadzenie do projektowania BIM, Wydawnictwo: Helion, 2013
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.