Celem przedmiotu jest ukazanie bogactwa i złożoności zachowań społecznych ludzi w sytuacjach dla nich z wielu punktów widzenia i w wielu aspektach kryzysowych.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Definicje (koncepcje) zachowania społecznego, definicje (koncepcje) sytuacji kryzysowej, typologie zachowań społecznych, typologie sytuacji kryzysowych, psychospołeczne uwarunkowania zachowań w sytuacjach kryzysowych.
Metody kształcenia
Wykład interaktywny i wykład tradycyjny.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Znajomość treści wykładu i literatury przedmiotu. Zaliczenie pisemne, pytania otwarte. Progi dla ocen: dost - 60%, dst plus - 65%, dobry - 70%, dobry plus - 80%, bdb - 90%.
Literatura podstawowa
Kaniasty K., Klęska żywiołowa czy katastrofa społeczna. Psychospołeczne konsekwencje polskiej powodzi 1997 roku, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
Sitek W., Wspólnota i zagrożenie. Socjologiczny przyczynek do analizy krótkotrwałej wspólnoty, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1997.
Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2012, s. 57-124.
Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2002, s. 178-277; 313-344.
Literatura uzupełniająca
Aronson E., T. D. Wilson, R. M. Akert, Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i s-ka Wydawnictwo, Poznań 1997, s. 263-399; 453-493.
Bohner G., M. Wanke, Postawy i zmiana postaw, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004, s. 175-196; 229-254.
Buss. D. E., Psychologia ewolucyjna. Jak wytłumaczyć społeczne zachowania człowieka? Najnowsze koncepcje, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001, s. 306-337.
Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004, s. 624-657.
Homans G. C., Zachowania społeczne - jego formy elementarne, w: P. Sztompka, M. Kucia (red.), Socjologia. Lektury, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005, s. 35-45.
Lis-Turlejska M., Specyfika skrajnego stresu – historia poglądów, w: M. Lewicka (red.), Jednostka i społeczeństwo. Podejście psychologiczne, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002, s. 267-286.
Myers D. G., Psychologia społeczna, Zysk i s-ka Wydawnictwo, Poznań 2003, s. 151-191; 267-309; 354-399; 580-627.
Piliavin J. A., J. F. Dovidio, S. L. Gaertner, R. D. Clark III, Interweniujący świadkowie – proces udzielania pomocy, w: T. Maruszewski (red.), Poznanie- afekt- zachowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1993, s.180-207.
Sędek G., Jak ludzie radzą sobie z sytuacjami, na które nie ma rady, w: M. Kofta, T. Szustrowa (red.), Złudzenia które pozwalają żyć, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001, s. 226-248.
Smelser N. J., Analiza zachowania zbiorowego, w: P. Sztompka, M. Kucia (red.), Socjologia. Lektury, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005, s. 204-218.
Uwagi
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Leszek Gołdyka (ostatnia modyfikacja: 07-05-2020 10:10)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.