SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Fizjologia wysiłku fizycznego |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WF-FWFI |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta i zrozumienie przez niego zasad funkcjonowania organizmu ludzkiego podczas wysiłku fizycznego o różnej charakterystyce, zaznajomienie studenta z fizjologicznymi zasadami treningu rekreacyjnego i sportowego. Po zajęciach student powinien znać i rozumieć wpływ różnych form treningu na organizm oraz wpływ braku aktywności fizycznej na ciało człowieka. Ponadto student zna testy do oceny wydolności fizycznej człowieka i potrafi wybrać właściwe do oceny wydolności w poszczególnych dyscyplinach sportu. Zapoznanie studenta ze zmianami fizjologicznymi zachodzącymi w organizmie człowieka od urodzenia do późnej starości. Student rozumie wpływ środowiska, w którym wykonuje wysiłek fizyczny na organizm człowieka.
Znajomość anatomii człowieka, zwłaszcza budowy układu mięśniowego, położenia poszczególnych mięśni, wiedza z zakresu biochemii człowieka, znajomość fizjologii organizmu ludzkiego.
Wykład: Trening sportowy i jego zasady. Metody treningu siły i ich fizjologiczne następstwa z uwzględnieniem wieku rozwojowego. Metody treningu wytrzymałości ich fizjologiczne następstwa z uwzględnieniem wieku rozwojowego. Trening wysokogórski, reguły, cele i zasadność zastosowania w wybranych dyscyplinach sportu. Zaprzestanie treningu i jego następstwa dla wydolności tlenowej i beztlenowej. Przetrenowanie. Stany startowe organizmu. Termoregulacja podczas spoczynku oraz wysiłków o różnej charakterystyce i w różnych warunkach atmosferycznych.
Laboratorium: zasady treningu fizycznego, podstawowe zasady treningu, trening siłowy, trening wytrzymałościowy, adaptacja do treningu siłowego, trening siłowy i jego wpływ na poziom sprawności fizycznej, mechanizm przyrostu siły mięśniowej. Ból i skurcz mięśni, trening siłowy dla specjalnej grupy osób. Adaptacja do treningu tlenowego i beztlenowego, adaptacja do treningu tlenowego, adaptacja do treningu beztlenowego, specyfika treningu i cross treningu. Wysiłek w zimnym i ciepłym środowisku, regulacja temperatury ciała, reakcja fizjologiczna do treningu w gorący klimacie, ryzyko zdrowotne podczas treningu w gorący klimacie, aklimatyzacja do ćwiczenia w ciepłym klimacie, wysiłek w zimnym środowisku, reakcja na wysiłek fizjologiczny w zimnym środowisku, ryzyko zdrowotne podczas ćwiczenia w zimnym środowisku. Wysiłek fizyczny w środowisku wysokogórskim, uwarunkowania środowiskowe w warunkach wysokogórskich, reakcje fizjologiczne podczas przebywania w warunkach wysokogórskich, wysiłek fizyczny i sport w warunkach wysokogórskich, aklimatyzacja – długotrwałe przebywanie w warunkach wysokogórskich, ryzyko zdrowotne podczas przebywania w warunkach wysokogórskich, optymalizacja treningu sportowego. Trening dla sportu, optymalizacja treningu, przetrenowanie, śrubowanie wyniku sportowego, roztrenowanie. Skład ciała i żywienie dla sportu, skład ciała u sportowców, żywienie w sporcie
Wykład: metoda podająca, wykład informacyjny
Laboratorium: dyskusja problemowa, obserwacja, burza mózgów
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratorium: zaliczenie na ocenę obejmuje materiał ćwiczeniowy, warunkiem zaliczenia jest otrzymanie przez studenta minimum 3 pozytywnych ocen cząstkowych z pięciu pytań jakie są mu zadawane podczas sprawdzianu, aby uzyskać ocenę pozytywną z pytania cząstkowego student musi wykazać się minimum 50% wiedzą jaka była mu zaprezentowana na zajęciach.
Wykłady: egzamin na ocenę obejmuje materiał wykładowy i ćwiczeniowy, do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń. Warunkiem zdania egzaminu jest otrzymanie przez studenta minimum 50% punktów z możliwych do otrzymania z testu.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 30-04-2020 16:47)