Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat metodyki prowadzanie zajęć ruchowych z osobami starszymi z uwzględnieniem starzenia zdrowego, zwykłego i patologicznego oraz najczęstszych zespołów geriatrycznych. Przygotowanie do programowania, organizowania i prowadzenia zajęć rekreacyjnych, profilaktycznych i usprawniających w zakresie aktywności ruchowej seniorów.
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu metodyki wychowania fizycznego, teorii sportu i rozwoju człowieka.
Zakres tematyczny
Zalecenia i metodyka prowadzenia zajęć ruchowych a problemy zdrowotne (choroby układu krążeniowo-oddechowego; zaburzenia chodu; równowaga i koordynacja-upadki; osteoporoza; odżywianie i nawadnianie; zawroty głowy; nietrzymanie moczu; cukrzyca; zmiany zwyrodnieniowe stawów; wielolekowość i wielochorobowość).
Zasady prowadzenia zajęć ruchowych z osobami starszymi - specyfika z uwzględnieniem różnych typów starzenia się – wskazania i przeciwwskazania, dobór form.
Monitorowanie wysiłku za pomocą subiektywnej oceny ciężkości pracy - skala Borga, kontrola tętna i ciśnienia podczas wysiłku, intensywność obciążeń.
Specjalistyczny trening osób starszych (funkcjonalny, siłowy, wytrzymałościowy,plyometryczny,koordynacji i równowagi, pilates core stability, metoda spiralnej stabilizacji kręgosłupa).
Wykorzystanie przyborów do ćwiczeń w pracy z osobami starszymi (piłka rehabilitacyjna, krzesło, poduszka sensomotoryczna, guma, thera-band, ciężarki).
Ćwiczenia oddechowe, relaksacyjne i rozciągające.
Zajęcia terenowe - nordic-walking w pracy z osobą starszą.
Metody kształcenia
Metoda analityczna, dyskusja problemowa, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych, praca w grupach.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Laboratorium: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć realizowanych w czasie laboratoriów. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę, projekt indywidualny, ocena z realizacji zadań praktycznych realizowanych na zajęciach. Student nieobecny na zajęciach powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym.
Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Literatura podstawowa
Wieczorowska-Tobis K. Kostka T. Borowicz A. M. (red) Fizjoterapia w geriatrii. MedPharm Polska Wrocław 2017.
Bartyzel-Lechforowicz H. Jandziś E. Fizjoterapia w wybranych schorzeniach geriatrycznych. Konsorcjum Akademickie Kraków 2009.
Brzezińska M. Graczkowska M. Zaradnik terapeutyczny: jak pracować z seniorami w domu pomocy społecznej. Warszawa 2012.
Rosławski A. Woźniewski M. Fizjoterapia oddechowa. Wyd. AWF Wrocław 2001.
Śliwiński Z. Żak M. (red. wyd. pol) Fizjoterapie kliniczna w geriatrii. Wyd. Elsevier Urban & PartnerWrocław 2014.
Osiński W. Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. PZWL 2013.
Margulec-Adamowicz N. Molik B. Adaptowana aktywność fizyczna dla fizjoterapeutów, PZWL 2014
Nelson A. G. Kokkonen J. Anatomia stretchingu: ilustrowany przewodnik jak poprawić elastyczność i siłę mięśni. Studio Astropsychologii, Białystok 2011.
Literatura uzupełniająca
1.Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.