SylabUZ

Generate PDF for this page

Groundbreaking experiments in physics - course description

General information
Course name Groundbreaking experiments in physics
Course ID 13.2-WF-FizD-PEF-S19
Faculty Faculty of Physics and Astronomy
Field of study Physics
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Andrzej Drzewiński
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z rozwojem pojęć i metod stosowanych podczas badań naukowych na przykładach najbardziej przełomowych odkryć fizyki eksperymentalnej. Dodatkowo student ugruntowuje swoją dotychczasową wiedzę oraz łączy fakty i zjawiska z różnych działów fizyki.

Prerequisites

Student powinien mieć opanowany materiał studiów pierwszego stopnia kierunku fizyka.

Scope

- Pomiar Eratostenesa (297 p.n.e.) – wyznaczenie obwodu kuli ziemskiej
- Eksperyment Archimedesa (III w. p.n.e.) – siła wyporu w płynie
- Eksperymenty Galileusza (1600) – ruch ciał spadających lub staczających się po równi pochyłej
- Eksperymenty sir Isaaka Newtona (1665) oraz sir Williama Herschela (1800) – rozszczepienie światła za pomocą pryzmatu
- Doświadczenia Thomasa Younga (1801) oraz Davissona i Germera (1927) – interferencja światła na dwóch szczelinach oraz elektronów na krysztale niklu
- Michael Faraday (1831) – odkrycie zjawiska indukcji elektromagnetycznej
- Wahadło Leona Foucaulta (1851) – obserwacja ruchu obrotowego Ziemi
- Doświadczenie Michelsona-Morleya (1881) – empiryczne (nie)potwierdzenie teorii eteru
- Eksperyment Ernesta Rutherforda (rok 1911) – odkrycie jądra atomowego
- Pomiar Arthura Eddingtona (1919) – zakrzywienie promienia światła w silnym polu grawitacyjnym
- Doświadczenie Sterna-Gerlacha (1922) – kwantyzacja momentu pędu
- Doświadczenie Alaina Aspecta (1981) – czy własności pojawiają się w momencie ich pomiaru?
- George Lemaître, Edwin Hubble,  Saul Perlmutter, Brian Schmidt, Adam Riess i inni (1929 – dzisiaj) – rozszerzający się Wszechświat
- ATLAS Collaboration+CMS Collaboration (2012) – potwierdzenie istnienia bozonu Higgsa
- I co dalej? Poszukiwania, plany, spekulacje...

Teaching methods

Zajęcia mają postać wykładów, ilustrowanych za pomocą slajdów, podczas których student jest zachęcany do zadawania pytań.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Podstawą oceny studenta jest praca zaliczeniowa oparta o zagadnienia wybrane przez studenta z listy podanej przez prowadzącego na miesiąc przed końcem zajęć.

Recommended reading

[1] A. K. Wróblewski, Historia fizyki, PWN 2007
[2] Dzieje nauki. Nauki ścisłe i przyrodnicze, Wydawnictwa Szkolne PWN 2011
[3] Tom Jackson, Physics: An Illustrated History of the Foundations of Science, Shelter Harbor Press 2017

Further reading

[1] A. Drzewiński, J. Wojtkiewicz, Opowieści z historii fizyki, PWN 2001
[2] J. Przystawa, Odkryj smak fizyki, Wydawnictwa Szkolne PWN 2012

Notes


Modified by dr hab. Piotr Lubiński, prof. UZ (last modification: 08-06-2020 23:17)