SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pracownia fizyczna |
Kod przedmiotu | 13.2-WF-FizP-PrF-S17 |
Wydział | Wydział Fizyki i Astronomii |
Kierunek | Fizyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Występuje w specjalnościach | Fizyka ogólna |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 60 | 4 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zasadniczym celem kursu jest praktyczne zaznajomienie studentów ze zjawiskami fizyki klasycznej oraz wprowadzenie w podstawy fizyki doświadczalnej i metrologii. Dodatkowym celem przedmiotu jest także rozwinięcie w studentach umiejętności planowania i przeprowadzania pomiarów fizycznych oraz analizy otrzymanych wyników.
Znajomość elementów mechaniki, termodynamiki, elektryczności i optyki wg kursu z podstaw fizyki. Umiejętność wyznaczania niepewności pomiarowych.
W ramach zajęciach przeprowadzane są następujące ćwiczenia laboratoryjne:
Wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego za pomocą wahadła rewersyjnego.
Wyznaczanie modułu sztywności metodą dynamiczną.
Wyznaczanie stosunku Cp/Cv dla powietrza metodą Clementa – Desormesa.
Wyznaczanie gęstości cieczy i ciał stałych za pomocą piknometru.
Interferometr Quinke’go.
Wyznaczanie ładunku i pojemności kondensatora.
Pomiar oporu elektrycznego, sprawdzenie prawa Ohma.
Badanie obwodów prądu stałego (sprawdzenie I i II prawa Kirchoffa).
Badanie rezonansu elektromagnetycznego.
Badanie pętli histerezy ferromagnetyka.
Wyznaczanie ogniskowej soczewki z równania soczewki oraz metodą Bessela.
Wyznaczanie stałej siatki dyfrakcyjnej za pomocą lasera.
Metoda aboratoryjna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest wykonanie ćwiczeń, wraz z ich opracowaniem (w formie pisemnego sprawozdania zawierającego analizę uzyskanego wyniku i opis używanej metody). Na ocenę poszczególnego ćwiczenia składają się:
- ocena z przygotowania do zajęć 25%
- ocena pracy laboratoryjnej 25%
- ocena z opracowania sprawozdania 50%.
[1] D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy fizyki, PWN, Warszawa 2003.
[2] D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Fundamentals of Physics, 9 ed., John Wiley Sons, 2011.
[3] R. P. Feynman, R. B. Leighton, M. Sands, Feynmana wykłady z fizyki, t.1 oraz t.2, PWN, Warszawa 2009
[4] R. P. Feynman, R. B. Leighton, M. Sands, The Feynman Lectures on Physics, Vol. I and II, New York: Basic Books, 2013.
[5] R. Resnick, D. Halliday, Fizyka, Wydanie piętnaste, PWN, Warszawa 2001.
[6] H. Szydłowski, Wstęp do pracowni fizycznej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1996.
[1] H. Szydłowski, Pracownia fizyczna, PWN, Warszawa 1979.
[2] T. Dryński, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, PWN, Warszawa 1973.
[3] H.D. Young, R. A. Freedman, A. Lewis Ford, University Physics with Modern Physic, Addison-Wesley, 1996.
[4] H. Szydłowski, Niepewności w pomiarach. Międzynarodowe standardy w praktyce, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2001.
Zmodyfikowane przez dr hab. Piotr Lubiński, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 01-06-2020 16:33)