SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Komputerowe systemy pomiarowe |
Kod przedmiotu | 11.3-WF-FizTP-KSP-S18 |
Wydział | Wydział Fizyki i Astronomii |
Kierunek | Fizyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Fizyka komputerowa |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przedstawienie zagadnień dotyczących:
A) podstaw działania i zastosowania przetworników analogowo-cyfrowych zintegrowanych w ogólnodostępnych mikrokomputerach z rodziny RaspberryPi, w systemach wbudowanych oraz w platformie programistycznej Arduino
B) wykorzystania różnego rodzaju sieciowych interfejsów i usług komunikacyjnych pozwalających na konstruowanie rozproszonych systemów pomiarowych
C) wprowadzenia w otwartą architekturę sprzętową OpenHardware oraz Internet Rzeczy (Internet of Things, IoT)
D) wprowadzenia w metody wysokopoziomowego programowania urządzeń pomiarowych
Wypadkowym celem kursu jest wypracowanie kompetencji pozwalających na samodzielną realizację projektu systemu pomiarowego, który składał się będzie z kilku różnego rodzaju sensorów komunikujących się sieciowo i sterowanych za pomocą dedykowanego oprogramowania przygotowanego w wysokopoziomowym języku programowania.
Podstawy programowania, podstawy fizyki, podstawy elektroniki
Komparator, przetwornik analogowo-cyfrowy, digitalizacja i kwantyzacja, mikrokomputery RaspberryPi, platforma programistyczna Arduino, OpenHardware, Internet Rzeczy, podstawy komunikacji sieciowej, podstaw fizyczne działania różnych sensorów
Ćwiczenia laboratoryjne, praca w grupie, giełda pomysłów, burza mózgów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena końcowa: średnia ocen uzyskanych w trakcie laboratoriów z odpowiedzi ustnych i obserwacji i oceny umiejętności praktycznych sprawdzających postępy w nauce (25% oceny końcowej) oraz średniej oceny z przynajmniej dwóch projektów realizowanych w trakcie semestru (75% oceny końcowej). Warunkiem zaliczenia projektów jest ich wykonanie, przygotowanie i oddanie w przewidzianym terminie sprawozdania z projektu oraz jego prezentacja.
Steven W. Smith: The Scientist and Engineer's Guide to Digital Signal Processing, http://www.dspguide.com/
M, Richardson, S. Wallace: Wprowadzenie do Raspberry Pi, wydanie II, Helion, 2017
Open-Source Lab: How to Build Your Own Hardware and Reduce Research Costs. Joshua M. Pearce. Elsevier, 2013
Zmodyfikowane przez dr hab. Piotr Lubiński, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 01-06-2020 16:15)