SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka fizyki II |
Kod przedmiotu | 13.2-WF-FizP-DF-II- 20 |
Wydział | Wydział Fizyki i Astronomii |
Kierunek | Fizyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | nauczycielska |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki fizyki w nauczaniu w szkole ponadpodstawowej.
Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego, jak również z zakresu wiedzy ogólnej z fizyki.
Ramowy plan kształcenia fizyki w szkole ponadpodstawowej. Wykazanie różnic między nauczaniem na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Struktura i znaczenie egzaminu maturalnego z fizyki. (C.W6., D.1.W2., D.1.U1., D.1.K1., D.1.W15, D.1.K9.)
Warsztat pracy nauczyciela - kształtowanie umiejętności efektywnego dysponowania czasem oraz konieczności stałego samodoskonalenia.(D.1.W14.)
Planowanie pracy dydaktycznej z uwzględnieniem umiejętności tworzenia scenariuszy i konspektów zajęć. (C.W3., D.1.W2., D.1.W3.)
Kształtowanie kompetencji kluczowych w rozwoju oraz codziennej pracy nauczyciela fizyki. (C.W2, C.W3., .D.1.W6., D.1.W9., D.1.U3., D.1.U7., D.1.K3.)
Ewaluacja procesu kształcenia. Analiza oraz ocena własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej. (D.1.W14. )
Umiejętność efektywnej pracy nad wielopłaszczyznowym rozwojem ucznia. Z uwzględnieniem indywidualizacją procesu nauczania. (C.W5., D.1.W6., D.1.W7., D.1.K1.)
Poznawanie oraz rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów. Kształtowanie umiejętności dostosowywania podejmowanych działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia. Wyrównywanie szans edukacyjnych. Planowanie pracy ucznia zdolnego. (C.W5., D.1.W6.)
Kształtowanie wśród uczniów pozytywnego stosunku do nauki oraz dbanie o rozwój ich zainteresowań poznawczych w nauce fizyki. (D.1.W7., D.1.W15.)
Dbanie o rozwój indywidualizacji procesu kształcenia. Umiejętność efektywnego zainteresowania nauką fizyki wśród uczniów szkoły ponadpodstawowej z uwzględnieniem Rozwijanie aktywności i samodzielności poznawczej uczniów szkoły podstawowej oraz kształtowanie nawyków systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z zasobów Internetu. (D.1.W15., D.1.U7., D.1.K7. , D.1.K8.)
Rozwijanie umiejętności poznawczych poprzez planowanie i wykonywanie doświadczeń. Wykorzystanie analizy błędów pomiarowych. (D.1.W5., D.1.W6.)
Umiejętność zastosowania technologii informacyjnej w codziennej pracy nauczyciela. (D.1.W9., D.1.K4.)
Współpraca nauczyciela z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczniów i środowiskiem szkolnym oraz pozaszkolnym. (D.1.W4., D.1.U6., D.1.K2.)
Pogadanka, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia praktyczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
- aktywność na zajęciach: 10 punktów
- udział w dyskusji: 5 punktów
- przygotowanie scenariusza i konspektu przykładowych zajęć: 10 punktów
- test wiedzy: 5 punktów
[1] Program nauczania fizyki w szkole ponadpodstawowej.
[2] Dydaktyka fizyki, zagadnienia ogólne. Marian Głowacki
[3] Dydaktyka fizyki, zagadnienia wybrane. Jadwiga Salach
[4] Poradnik nauczyciela. pod red. Barbary Sagnowskiej
[5] G. Białkowski, Cele nauczania a program i system nauczania fizyki, [w:] Problemy dydaktyki fizyki, red. A. Krajna, L. Ryk, K. Sujak-Lesz, Wyd. Atut, Czeszow-Wrocław 2013, s. 299-308.
[6] Metodyka nauczania fizyki w szkole średniej, red. K. Badziąg, PZWS, Warszawa 1973.
[1] Podręczniki i zbiory zadań do nauczania fizyki w szkole ponadpodstawowej.
[2] Rozporządzenie MEN - podstawa programowa dla szkoły ponadpodstawowej.
[3] Rozporządzenie MEN w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu maturalnego.
[4] Czasopisma dydaktyczne.
Zmodyfikowane przez dr hab. Piotr Lubiński, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-06-2020 23:55)