SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia |
Kod przedmiotu | 05.8-WF-FizP-P-S20 |
Wydział | Wydział Fizyki i Astronomii |
Kierunek | Fizyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | nauczycielska |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Prezentacja materiału z zakresu psychologii, niezbędnego dla prawidłowej realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych w pracy z dziećmi i młodzieżą, a także dla samodzielnego, refleksyjnego kierowania własnym rozwojem.
Brak wymagań.
Procesy spostrzegania: biologiczne podstawy spostrzegania, czynniki wpływające na spostrzeganie. Spostrzeganie społeczne: stereotypy i uprzedzenia. (B.1.W1., B.1.K2.)
2. Myślenie i rozwiązywanie problemów: rodzaje problemów i strategie ich rozwiązywania. (B.1.W1, B.1.K2.)
3. Pamięć i uczenie się: rodzaje pamięci, warunki sprzyjające uczeniu się; mimowolne uczenie się (procesy warunkowania i modelowania). (B.1.W1., B.1.W4., B.1.U5.)
4. Inteligencja. Czynnikowe teorie inteligencji. Teoria wielu inteligencji. Teorie zdolności. (B.1.W1., B.1.U5.)
5. Temperament: teorie temperamentu dotyczące dzieci i dorosłych; różnice temperamentalne. (B.1.W1., B.1.K2.)
6. Teorie osobowości: Pięcioczynnikowy Model Osobowości, osobowość w ujęciu psychodynamicznym i humanistycznym. (B.1.W1., B.1.K1.).
7. Stres: pojęcie stresu i stresorów; przebieg stresu; style radzenia sobie ze stresem. (B.1.W3., B.1.W5., B.1.U7.)
8. Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia: wybrane teorie rozwoju osobowości; czynniki warunkujące rozwój; rozwój struktur poznawczych; rozwój emocjonalno-społeczny; rozwój moralny i rozwój w sferze duchowej; rozwój zawodowy; wykorzystanie wiedzy z zakresu psychologii rozwoju w sytuacji szkolnej.(B.1.W1., B.1.U1., B.1.K1.)
9. Elementy psychologii społecznej: komunikowanie społeczne, zachowania prospołeczne, agresja, psychologia konfliktu. (B.1.W3., B.1.U2., B.2.W4.)
Wykład wspierany prezentacją multimedialną i prezentacją filmów.
Ćwiczenia: metoda tekstu przewodniego, konwersacja, samodzielne rozwiązywanie problemów, gry dydaktyczne, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia: na ocenę z ćwiczeń składa się pozytywna ocena z pisemnego sprawdzianu wiadomości (70%) oraz aktywność podczas ćwiczeń, pozwalająca ocenić stopień osiągnięcia przez studenta odpowiednich umiejętności i kompetencji (30%).
Wykłady: pozytywna ocena z pisemnego sprawdzianu wiadomości.
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną pozytywnych ocen z ćwiczeń i wykładów.
1. Zimbardo Ph., Gerrig R., Psychologia i życie, PWN, Warszawa 2008.
Zmodyfikowane przez dr hab. Piotr Lubiński, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 01-06-2020 16:04)