Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi kształcenia i wychowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie inkluzyjnym. Ukazanie studentom konieczności zindywidualizowanego oraz kreatywnego podejścia do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zapewnienia im wsparcia w zakresie społecznego funkcjonowania w grupie oraz najistotniejszych zasad współpracy z ich rodzinami.
Prerequisites
Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej (szczególnie w obszarze dydaktyki), podstawy wiedzy z zakresu zaburzeń rozwoju psychoruchowego dzieci i młodzieży.
Scope
Ćwiczenia:
Podstawowe pojęcia i kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej (B.2.W4., B.2.W5., B.2.U6.).
Definicja, charakterystyka i klasyfikacja specjalnych potrzeb edukacyjnych (B.2.W3., B.2.W6., B.2.U6.).
Zasady i formy udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (B.2.W.4., B.2.U1., B.2.K1.).
Indywidualizacja – konieczność dostosowania treści, metod, środków, organizacji nauczania do możliwości indywidualnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (B.2.W4., B.2.U1., B.2.K1.).
Planowanie i realizacja zajęć edukacyjnych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - podstawy dydaktyczno-metodyczne (B.2.W5., B.2.W6., B.2.U1.).
Ocenianie osiągnięć dydaktycznych i społecznych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (B.2.W6., B.2.U7., B.2.K1.).
Integracja społeczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w grupie rówieśniczej - możliwości wsparcia (B.2.W4., B.2.W5., B.2.K2.).
Współpraca z rodzicami ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (B.2.W.3., B.2.U4, B.2.K1.).
Teaching methods
Ćwiczenia:
Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych, praca z tekstem.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Udział w zajęciach, aktywność w trakcie zajęć, przygotowanie i prezentacja projektu grupowego.
Recommended reading
Deutsch Smith D., Pedagogika specjalna; podręcznik akademicki, T. 1 i 2, Warszawa 2009.
Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań, 2001.
Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 2001.
Akty prawne:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591, z 2018 r. poz. 1647 oraz z 2019 r. poz. 323);
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r., poz. 199 oraz z 2017 r., poz. 1647);
Further reading
Chrzanowska I., Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.
Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków 2017.
Sipowicz K., Pietras T., Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej), Wrocław 2017.
Akty prawne:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 oraz z 2018 r. poz. 1485);
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 373);
Notes
Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 28-10-2020 16:32)