SylabUZ

Generate PDF for this page

Geometry - course description

General information
Course name Geometry
Course ID 11.1-WK-IiEP-G-Ć-S14_pNadGen83WZF
Faculty Faculty of Mathematics, Computer Science and Econometrics
Field of study Informatics and Econometrics
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 5
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Krzysztof Przesławski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Przedmiotowi przyświecają dwa cele: wykształcenie umiejętności geometryzowania zadań matematycznych; rozwiązywanie zadań geometrycznych metodami algebraicznymi.

Prerequisites

Zaliczona Algebra liniowa 2.

Scope

Wykład

Przestrzenie punktowe afiniczne i euklidesowe.

  1. Kombinacja afiniczna punktów; afiniczna niezależność; przykłady przestrzeni afinicznych; izomorfizm przestrzeni afinicznych; model standardowy przestrzeni afinicznej. Odwzorowania afiniczne. (4 godz.)
  2. Przekształcenia ortogonalne i ich macierze względem bazy ortonormalnej. Rozkład przestrzeni na minimalne podprzestrzenie niezmiennicze: obroty, odbicia. Postać kanoniczna macierzy odwzorowania ortogonalnego. Orientacja przestrzeni. Euklidesowe przestrzenie punktowe: odległość, kula, klasyfikacja izometrii; (8 godz.)
  3. Podprzestrzenie afiniczne: hiperpłaszczyzna, prosta. Szczególne podzbiory przestrzeni afinicznej: odcinki, zbiory wypukłe, sympleksy. Punkty w położeniu ogólnym. Uwypuklenie zbioru, wielościany jako uwypuklenia zbiorów skończonych, twierdzenie Caratheodory’ego. Twierdzenie Radona, twierdzenie Helly’ego. (6 godz.)
  4. Półprzestrzenie; geometryczna interpretacja układu równań (nierówności) liniowych; prostopadłościan, równoległościan. (2 godz.)
  5. Domknięty zbiór wypukły; odległość punktu od zbioru wypukłego, od hiperłaszczyzny. (2 godz.)
  6. Objętości wybranych zbiorów – objętość równoległościanu, sympleksu; nierówność Brunna-Minkowskiego, elipsoida Johna (informacyjnie, o ile będzie czas). (4 godz.)

Hiperpowerzchnie kwadratowe

  1. Klasyfikacja stożkowych i kwadryk (4 godz.)

Ćwiczenia

  1. Elementy geometrii sferycznej, wielościany sferyczne (wzory do wyprowadzenia w formie ćwiczeń). Wzór Eulera dla wielościanów wypukłych i sferycznych. Zastosowania. (4 godz.)
  2. Klasyfikacja przekształceń ortogonalnych przestrzeni dwu- i trójwymiarowej, składanie przekształceń ortogonalnych. Sprowadzanie macierzy ortogonalnej do postaci kanonicznej. Składanie izometrii płaszczyzny i przestrzeni (7 godz.)
  3. Zastosowania twierdzenia Helly’ego. (2 godz.)
  4. Wyznaczanie odległości punktu od zbioru. (2 godz.)
  5. Wyznaczanie sumy Minkowskiego pary figur wypukłych i szacowanie ich pola – nierówność izoperymetryczna. (2 godz.)
  6. Twierdzenie Minkowskiego o punktach kratowych (dowód rozpisany w formie ćwiczeń); zastosowania (3 godz.)
  7. Omówienie esejów (2 godz.)
  8. Nieformalne wprowadzenie do charakterystyki Eulera – obliczanie charakterystyki Eulera wybranych zbiorów. (2 godz.)
  9. Badanie stożkowych i kwadryk (4 godz.)
  10. Kolokwium (2 godz.)

 

Ćwiczenia nie podążają wiernie za wykładem, ale zawierają często inne treści. Mają one wdrożyć studentów do myślenia geometrycznego, a także do samodzielnego przeprowadzania rozumowań.

Teaching methods

Tradycyjny wykład. Ćwiczenia problemowe wspomagane środkami audiowizualnymi.
Prezentacje przygotowane przez studentów względnie eseje (praca w zespołach).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu. Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%), ocena z egzaminu (50%). Prowadzący może podnieść tę ocenę w uznaniu za szczególne zasługi studenta.

Recommended reading

1.     Aleksiej I. Kostrikin, Wstęp do algebry, t. 2, PWN, Warszawa 2004.

2.     M. Aigner, G. M. Ziegler, Dowody z Księgi, PWN, Warszawa 2002.

Further reading

1.     Andrzej Białynicki-Birula, Algebra liniowa z geometrią, PWN, Warszawa 1976

2.     Jacek Gancarzewicz, Algebra liniowa i jej zastosowania, Wyd. Uniw. Jagiellońskiego, Kraków 2004

3.     J. Matoušek, Lectures on discrete geometry, Springer, 2002

4.     H. Hopf, Differential Geometry in the Large, LNM 1000, Springer, 1989

Notes


Modified by dr Alina Szelecka (last modification: 05-06-2020 12:23)