SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychology - course description

General information
Course name Psychology
Course ID 14.4-WK-IiEP-Ps-W-S14_pNadGen07S5Q
Faculty Faculty of Mathematics, Computer Science and Econometrics
Field of study Informatics and Econometrics
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Mróz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Credit with grade
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Prezentacja materiału z zakresu psychologii, niezbędnego dla prawidłowej realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych w pracy z dziećmi i młodzieżą, a także dla samodzielnego, refleksyjnego kierowania własnym rozwojem.

Prerequisites

Brak wymagań.

Scope

1.      Procesy spostrzegania: biologiczne podstawy spostrzegania, czynniki wpływające na spostrzeganie. Spostrzeganie społeczne: stereotypy i uprzedzenia.

2.      Myślenie i rozwiązywanie problemów: rodzaje problemów i strategie ich rozwiązywania.

3.      Pamięć i uczenie się: rodzaje pamięci, warunki sprzyjające uczeniu się; mimowolne uczenie się (procesy warunkowania i modelowania).

4.      Inteligencja. Czynnikowe teorie inteligencji. Teoria wielu inteligencji. Teorie zdolności.

5.      Temperament: teorie temperamentu dotyczące dzieci i dorosłych; różnice temperamentalne.

6.      Czynnikowa teoria osobowości: Pięcioczynnikowy Model Osobowości.

7.      Stres: pojęcie stresu i stresorów; przebieg stresu; style radzenia sobie ze stresem.

8.      Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia: wybrane teorie rozwoju osobowości; czynniki warunkujące rozwój; rozwój struktur poznawczych; rozwój emocjonalno-społeczny; rozwój moralny i rozwój w sferze duchowej; rozwój zawodowy; wykorzystanie wiedzy z zakresu psychologii rozwoju w sytuacji szkolnej.

9.      Elementy psychologii społecznej: komunikowanie społeczne, zachowania prospołeczne, agresja, psychologia konfliktu.

10.    Dzieci zdolne: typowe problemy w domu i w szkole; potrzeby edukacyjne dzieci zdolnych.

11.    Psychopatologia – co jest a co nie jest zaburzeniem ADHD, zaburzenia lękowe, zaburzenia osobowości, zaburzenia mowy, zaburzenia nastroju, zaburzenia odżywiania, uzależnienia, upośledzenie umysłowe.

Teaching methods

Wykład wspierany prezentacją multimedialną i prezentacją filmów.

Ćwiczenia: metoda tekstu przewodniego, konwersacja, samodzielne rozwiązywanie problemów, gry dydaktyczne, praca w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia: na ocenę z ćwiczeń składa się pozytywna ocena z pisemnego sprawdzianu wiadomości (70%) oraz aktywność podczas ćwiczeń, pozwalająca ocenić stopień osiągnięcia przez studenta odpowiednich umiejętności i kompetencji (30%).

Wykłady: pozytywna ocena z pisemnego sprawdzianu wiadomości.

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną pozytywnych ocen z ćwiczeń i wykładów.

Recommended reading

1.    Zimbardo Ph., Gerrig R. (2006), Psychologia i życie. Warszawa: PWN.

Further reading

1.    Meyer R. (2003), Psychopatologia. Studia przypadków. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Notes


Modified by dr Alina Szelecka (last modification: 05-06-2020 12:23)