SylabUZ

Generate PDF for this page

Descriptive and Ecomonic Statistics - course description

General information
Course name Descriptive and Ecomonic Statistics
Course ID 11.2-WK-IiEP-SOE-L-S14_pNadGenIHJWS
Faculty Faculty of Mathematics, Computer Science and Econometrics
Field of study Informatics and Econometrics
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ewa Synówka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z kolejnymi etapami badania statystycznego: ustalenie celu i metody badania, obserwacja, opracowanie i prezentacja graficzna materiału statystycznego oraz jego opis za pomocą odpowiednich miar.

Prerequisites

Podstawy analizy matematycznej, rachunku prawdopodobieństwa oraz ekonomii.

Scope

  1. Różne struktury danych – podstawy obsługi wybranego pakietu statystycznego (np. R-project).
  2. Klasyfikacja danych statystycznych, ich grupowanie i prezentacja w postaci szeregów statystycznych. Tabela, szereg punktowy i rozdzielczy klasowy. 
  3. Prezentacja graficzna materiały statystycznego. Diagram liczebności. Histogram. Wielobok liczebności.  Wykres kołowy i słupkowy.
  4. Wybrane miary położenia: średnia arytmetyczna, geometryczna i harmoniczna. Dominanta. Kwantyle z próby danego rzędu. Dystrybuanta empiryczna. Wykres kwantylowy i pudełkowy.
  5. Wybrane miary rozrzutu: rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe i współczynnik zmienności.
  6. Współczynniki asymetrii. Kurtoza z próby.
  7. Krzywa koncentracji Lorenza. Współczynnik Giniego.
  8. Zależność korelacyjna dwóch zmiennych. Wykres korelacyjny. Współczynnik korelacji liniowej Pearsona. Regresja liniowa. Trend liniowy.
  9. Współzależność cech niemierzalnych. Tablice kontyngencji. Współczynniki: Yule’a, Cramera oraz kontyngencji Pearsona.
  10. Przyrosty. Indeksy indywidualne i zespołowe.

Teaching methods

Rozwiązywanie zadań z danymi umownymi i rzeczywistymi przy użyciu wybranego pakietu statystycznego z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi teoretycznych. Indywidualne przygotowanie i przedstawienie referatu z wybranego tematu wraz z przygotowaniem dodatkowych zadań do samodzielnego wykonania przez grupę.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

  1. Przygotowanie studenta do zajęć weryfikuje się poprzez sprawdzenie wiedzy (pojęcia, własności) niezbędnej do rozwiązania zadań. W czasie laboratorium wzrokowa weryfikacja poprawności wyboru uruchomianych procedur na wszystkich stanowiskach komputerowych. Wyrywkowe pytania kontrolne dotyczące interpretacji wyników użytych procedur.
  2. Kolokwia z zadaniami o zróżnicowanym stopniu trudności.
  3. Ocena indywidualnie opracowanych referatów.

    Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena referatu oraz pozytywna ocena z części pisemnej uzyskana po zdobyciu co najmniej 50% maksymalnej sumy punktów z dwóch kolokwiów. Na stopień z przedmiotu składa się ocena z części pisemnej  (70%) oraz ocena z referatu (30%). 

Recommended reading

  1. Bąk, I. Markowicz, M. Mojsiewicz, K. Wawrzyniak, Statystyka w zadaniach, część I, Statystyka opisowa, WNT, 2002.
  2. T. Górecki, Podstawy statystyki z przykładami w R, Wydawnictwo BTC, Legionowo 2011.
  3. M. Sobczyk, Statystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
  4. Zeliaś, Metody statystyczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.

Further reading

  1. J. Koronacki, J. Mielniczuk, Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, WNT, Warszawa 2001.

Notes


Modified by dr Ewa Synówka (last modification: 25-09-2020 12:03)