Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i twierdzeniami teorii gier, przedstawienie znaczenia teorii gier w nowoczesnej ekonomii.
Prerequisites
Analiza matematyczna 1 i 2, Algebra liniowa 1, Rachunek prawdopodobieństwa.
Scope
Wykład
I. Gry niekooperacyjne w ujęciu statycznym:
Gry w postaci normalnej (1godz)
Gry o sumie zerowej. Twierdzenie minimaksowe von Neumanna. (3 godz.)
Gry n-osobowe i równowaga Nasha. Związek istnienia równowagi Nasha z teorią punktów stałych odwzorowań ciągłych. (6 godz.)
Gry niekooperacyjne w ekonomii: modele Bertranda i Cournota. (2 godz.)
Model przetargowy Nasha. (3 godz.)
II. Gry w postaci rozwiniętej (gry dynamiczne):
Gry z doskonałą informacją. Twierdzenie Kuhna o istnieniu równowagi Nasha. (2 godz.)
Algorytm Kuhna. (1 godz.)
Modelowanie gier z niepełną informacją. (2 godz.)
III. Gry kooperacyjne:
Przykłady: gry głosowania, gry liniowo-produkcyjne. (2 godz.)
Rdzeń gry kooperacyjnej, twierdzenie o niepustości rdzenia. (2 godz.)
Wartość Shapleya, wartość Banzhafa (konstrukcja aksjomatyczna). (3 godz.)
IV. Elementy teorii gier z niepełną informacją:
Gry bayesowskie. Aukcje. (3 godz.)
Ćwiczenia
I. Gry niekooperacyjne w ujęciu statycznym:
Rozwiązywanie gier o sumie zerowej. (3 godz.)
Gry n-osobowe i równowaga Nasha. Przykłady. Dylemat więźnia. Odwzorowania najlepszych odpowiedzi. (6 godz.)
Gry niekooperacyjne w ekonomii: przykłady modeli Bertranda i Cournota. (2 godz.)
Model przetargowy Nasha. Znajdowanie rozwiązań. (3 godz.)
II. Gry w postaci rozwiniętej (gry dynamiczne):
Gry z doskonałą informacją. Zastosowanie algorytmu Kuhna do konstruowania równowagi Nasha. (2 godz.)
Przykłady gier z niepełną informacją. (2 godz.)
III. Gry kooperacyjne:
Przykłady gier głosowania, gier liniowo-produkcyjnych. (1 godz.)
Rdzeń gry kooperacyjnej, przykłądy. (2 godz.)
Wartość Shapleya, wartość Banzhafa (obliczanie). (3 godz.)
IV. Elementy teorii gier z niepełną informacją:
Gry bayesowskie. Aukcje. Przykłady gier (3 godz.)
V.Kolokwium i podsumowanie: (4 godz).
Teaching methods
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.
Ćwiczenia – rozwiązywanie zadań rachunkowych, analiza klasycznych przykładów gier w ekonomii, innych zastosowań.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Sprawdzanie stopnia przygotowania studentów oraz ich aktywności w trakcie ćwiczeń.
Kolokwium z zadaniami o zróżnicowanym stopniu trudności, pozwalającymi na ocenę, czy student osiągnął efekty kształcenia w stopniu minimalnym. Otrzymanie pozytywnej oceny z ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do egzaminu (pisemnego).
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (40%) oraz ocena z egzaminu (60%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu.
Recommended reading
Fudenberg, D. Game theory. MIT Press, Boston, 1991.
Owen, G. Teoria gier. PWN, Warszawa, 1975.
Osborne, M.J. A course in game theory. MIT Press, Boston, 1994.
Płatkowski, T. Wstęp do teorii gier. Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2011.
Straffin, P.D. Teoria gier. Scholar, Warszawa, 2004.
Further reading
Myerson, R.B. Game theory: an analysis of conflict. Harvard University Press, 1997.
Owen, G. Game theory. EG Publishing, New York, 1995.
Notes
Modified by dr Alina Szelecka (last modification: 05-06-2020 12:23)