SylabUZ

Generate PDF for this page

Practical Methods of Statistics - course description

General information
Course name Practical Methods of Statistics
Course ID 11.2-WK-IiEP-PMS-W-S14_pNadGen8DD1E
Faculty Faculty of Mathematics, Computer Science and Econometrics
Field of study Informatics and Econometrics
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 5
Available in specialities Statistics and Econometrics
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ewa Synówka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z wybranymi metodami wnioskowania statystycznego.

Prerequisites

Analiza matematyczna, rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna.

Scope

Wykład

  1. Model statystyczny. Cel badań statystycznych, przestrzeń statystyczna, pojęcie próby, statystyki oraz podstawowe pojęcia dotyczące estymacji oraz testowania hipotez. (2 godz.)
  2. Wnioskowanie statystyczne dotyczące parametrów w modelu normalnym (2 godz.)
  3. Wnioskowanie statystyczne dotyczące parametru rozkładu dwupunktowego. (1 godz.)
  4. Testy zgodności. (4 godz.)
  5. Porównywanie dwóch populacji (w tym próby zależne). Estymacja i testowanie hipotez wrodzinach rozkładów normalnych i rozkładów dwupunktowych. (4 godz.)
  6. Analiza wariancji. Klasyfikacja jednokierunkowa oraz dwukierunkowa. (4 godz.)
  7. Metody rangowe. Rangowe testy niezależności. Współczynnik korelacji Spearmana oraz Kendalla. Test Wilcoxona. (5 godz.)
  8. Wybrane metody analizy danych jakościowych. (4 godz.)
  9. Analiza czynnikowa. (4 godz.)

Laboratorium

  1. Wnioskowanie statystyczne dotyczące parametrów w modelu normalnym (2 godz.)
  2. Estymacja punktowa, przedziały ufności oraz testowanie hipotez dotyczących wskaźnika struktury. (2 godz.)
  3. Testy zgodności. (4 godz.)
  4. Porównywanie dwóch populacji (w tym próby zależne). (4 godz.)
  5. Analiza wariancji. Klasyfikacja jednokierunkowa. (2 godz.) Kolokwium. (2 godz.)
  6. Analiza wariancji. Klasyfikacja dwukierunkowa. (2 godz.)
  7. Zależność korelacyjna dwóch zmiennych. Współczynnik korelacji rang Spearmana oraz Kendalla. (2 godz.)
  8. Test Wilcoxona. (2 godz.)
  9. Tablice wielodzielcze. Współczynniki: Yule’a, Cramera oraz kontyngencji Pearsona. Testowanie niezależności. Testowanie jednorodności. (4 godz.)
  10. Analiza czynnikowa. (2 godz.) Kolokwium. (2 godz.)

Teaching methods

Część wykładu prezentowana w postaci slajdów, a część w formie tradycyjnej (przekształcenia wzorów, dowody twierdzeń oraz rozwiązywane przykłady). Na laboratoriach rozwiązywanie zadań z danymi umownymi i rzeczywistymi przy użyciu wybranego pakietu statystycznego z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi teoretycznych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

1.     Przygotowanie studenta do zajęć weryfikuje się poprzez sprawdzenie wiedzy (pojęcia, własności oraz twierdzenia) niezbędnej do rozwiązania zadań. W czasie laboratorium wzrokowa weryfikacja poprawności wyboru uruchomianych procedur na wszystkich stanowiskach komputerowych. Wyrywkowe pytania kontrolne dotyczące interpretacji wyników użytych procedur.

2.     Kolokwia z zadaniami o zróżnicowanym stopniu trudności.

3.     Egzamin pisemny z pytaniami nawiązującymi bezpośrednio do pojęć teoretycznych (definicje, twierdzenia) oraz z pytaniami testowymi  sprawdzającymi znajomość i umiejętność stosowania omówionych metod wnioskowania statystycznego.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z laboratorium, którą uzyskuje się po zdobyciu co najmniej 50% maksymalnej sumy punktów z dwóch kolokwiów pisemnych. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu. Na stopień z przedmiotu składa się ocena z laboratorium (60%) oraz ocena z egzaminu (40%).

Recommended reading

  1. P. J. Bickel, K.A. Doksum, Mathematical Statistics, Holden-Day, Inc. San Francisco, 1977.
  2. Cz. Domański, Testy statystyczne, PWE, Warszawa 1990.
  3. T. Górecki, Podstawy statystyki z przykładami w R, Wydawnictwo BTC, Legionowo 2011.
  4. J. Koronacki, J. Mielniczuk, Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, WNT, Warszawa 2001.
  5. M. Walesiak, E. Gatnar, Statystyczna analiza danych z wykorzystaniem programu R, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
  6. Zeliaś, Metody statystyczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.

Further reading

1.     Mirosław Krzyśko, Statystyka matematyczna, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1996.

Notes


Modified by dr Alina Szelecka (last modification: 05-06-2020 12:23)