Zapoznanie studenta z metodami badania ekstremów funkcji wielu zmiennych, rachunkiem całkowym wielu zmiennych, a także z pojęciem całki powierzchniowej i podstawami analizy fourierowskiej.
Prerequisites
Analiza matematyczna 1 i 2. Logika i teoria mnogości. Algebra liniowa 1 i 2.
Scope
Wykład
I. Rachunek różniczkowy funkcji wielu zmiennych II
Ekstrema (3 godz.)
Ekstrema warunkowe. Charakteryzacja wypukłości funkcji (4 godz.)
Zastosowanie całki podwójnej: obliczanie pól figur na płaszczyźnie, obliczanie pól powierzchni w przestrzeni, środek masy, momenty bezwładności (2 godz.)
Całka potrójna i jej zastosowania. Przechodzenie do granicy pod znakiem całki (2 godz.)
III. Całki krzywoliniowe i powierzchniowe
Odwzorowania regularne i dyfeomorfizmy pomiędzy przestrzeniami o różnych wymiarach (5 godz.)
Całka krzywoliniowa i powierzchniowa pierwszego rodzaju (3 godz.)
Całka krzywoliniowa drugiego rodzaju. Twierdzenie Greena (7 godz.)
IV. Elementy analizy fourierowskiej (materiał do samodzielnego opracowania przez studenta,
w formie pisemnej, na podstawie materiałów wskazanych przez wykładowcę)
Szeregi trygonometryczne.
Szereg Fouriera funkcji. Kryteria zbieżności szeregów Fouriera.
Twierdzenie Fejéra
Ćwiczenia
I. Rachunek różniczkowy funkcji wielu zmiennych II
Wyznaczanie ekstremów lokalnych funkcji (4 godz.)
Znajdywanie ekstremów warunkowych i globalnych (5 godz.)
II. Rachunek całkowy funkcji wielu zmiennych
Obliczanie całek podwójnych. Znajdywanie pól obszarów (3 godz.)
Badanie regularności i dyfeomorficzności odwzorowań pomiędzy przestrzeniami o różnych wymiarach. Opis parametryczny krzywej i powierzchni (3 godz.)
Obliczanie całek krzywoliniowych pierwszego rodzaju. Długość krzywej (2 godz.)
Obliczanie całek powierzchniowych pierwszego rodzaju (2 godz.)
Obliczanie całek krzywoliniowych drugiego rodzaju (3 godz.)
Zastosowania wzoru Greena.Obliczanie pól obszarów (2 godz.)
Kolokwium (2 godz.)
Teaching methods
Tradycyjny wykład; ćwiczenia audytoryjne, w ramach których studenci rozwiązują zadania i dyskutują, a także przygotowują notki biograficzne matematyków, których nazwiska pojawiają się na wykładzie; praca w grupach; praca z książką i przy pomocy internetu.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Dwa kolokwia z zadaniami o zróżnicowanym stopniu trudności, pozwalającymi na sprawdzenie, czy student osiągnął efekty kształcenia w stopniu minimalnym.
Egzamin w postaci testu z progami punktowymi.
Ocena z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i oceny z egzaminu. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu.
Recommended reading
Witold Jarczyk, Notatki do wykładu z analizy matematycznej, http://www.wmie.uz.zgora.pl/~`wjarczyk/materialy.html
Witold Jarczyk, Zadania z analizy matematycznej, http://www.wmie.uz.zgora.pl/~`wjarczyk/materialy.html
Further reading
Józef Banaś, Stanisław Wędrychowicz, Zbiór zadań z analizy matematycznej, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1993.
Andrzej Birkholc, Analiza Matematyczna. Funkcje wielu zmiennych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002.
Witold Kołodziej, Analiza matematyczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1986.
Walter Rudin, Podstawy analizy matematycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002.
Notes
Modified by dr Alina Szelecka (last modification: 05-06-2020 12:18)