SylabUZ

Generate PDF for this page

Large Scale Software Design - course description

General information
Course name Large Scale Software Design
Course ID 11.3-WK-MATP-PSI-L-S14_pNadGen8GW9J
Faculty Faculty of Mathematics, Computer Science and Econometrics
Field of study Mathematics
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 4
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr inż. Janusz Jabłoński
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade
Lecture 30 2 - - Exam

Aim of the course

Zapoznanie z teoretycznymi i praktycznymi aspektami analizy i projektowania systemów informatycznych z wykorzystaniem metodyk, technik i narzędzi wspomagających zarządzanie projektami.

Prerequisites

Programowanie komputerów, Technologie Informacyjne.

Scope

Wykład

  1. Zakres materiału, literatura oraz omówienie formy i treści zaliczenia przedmiotu (2 godz.)
  2. Metodologiczne podstawy tworzenia systemów informatycznych: rodzaje systemów, zakres i składniki metodyki tworzenia. Klasyfikacja metodyk tworzenia. (4 godz.)
  3. Cykl życia systemu: kaskadowy, spiralny, przyrostowy. (2 godz.)
  4. Fazy cyklu: planowanie, analiza, projektowanie, wdrażanie, użytkowanie systemów. (2 godz.)
  5. Modyfikacje cyklu życia systemu: prototypowanie, pakiety zastosowań, metodyki „zwinne”. (2 godz.)
  6. Planowanie systemów informatycznych: cele planowania, proces planowania, formułowanie strategii informatyzacji, studium wykonalności, metody analizy sytuacyjnej, zespół projektowy. (2 godz.)
  7. Model klient – server oraz architektura  trójwarstwowa w realizacji systemów informatycznych. (2 godz.)
  8. Metody i techniki projektowania systemów informatycznych – modele związków encji, diagramy przepływu danych, słowniki/skorowidze danych, techniki decyzyjne, diagramy struktur. Diagramy UML w modelowaniu struktury i dynamiki systemów obiektowych. (4 godz.)
  9. Metodyka obiektowa - techniki i modele UML w projektowaniu systemów informatycznych. (4 godz.)
  10. Metodyki społeczne. (2 godz.).
  11. Komputerowo wspomagane tworzenie systemów informatycznych (2 godz.)
  12. Pakiety wspomagające zarządzanie projektami: istota i generacje, rodzaje pakietów na rynku oprogramowania. (2 godz.)

Laboratorium

  1. Wprowadzenie, omówienie zakres materiału i formy zaliczenia laboratorium (2 godz.)
  2.  Etapy cyklu życia oprogramowania jako dokumentacja projektowa - przykłady (2 godz.)
  3. Podstawowe funkcjonalności systemu informatycznego w praktyce gospodarczej (2 godz.)
  4. Cykl życia systemu informatycznego - Diagram Ganta w MicrosoftProject (2 godz.)
  5. Modelowanie systemu transakcyjnego "Sklep" - MSVisio w modelowaniu (2 godz.)
  6. Projektowanie bazy danych dla zadanych wymagań - profil klienta, profil towaru  (2 godz.)
  7. Projektowanie interfejsu użytkownika i programowanie zdarzeniowe w MS Excel (2 godz.)
  8.  Implementacja funkcjonalności systemu "Sklep" w VisualBasic-u (2 godz.)
  9. Modelowanie struktury systemu - Eclipse i projektowanie diagramu klas (2 godz.)
  10. JDBC i bazy danych - połączenie z bazą danych i zapytania z poziomu Eclipse (2 godz.)
  11. Serwer aplikacji i architektura trójwarstwowa w realizacji systemu transakcyjnego (6 godz.)
  12. Testowanie i weryfikacja systemu "Sklep" (2 godz.)
  13. Sprawdzenie wiadomości i wystawienie zaliczenia laboratorium (2 godz.)

Teaching methods

Wykład z elementami prezentacji multimedialnych, pogadanka, dyskusja, praca w grupach. Praca z pakietami: MSProject, MSExcell, MSAcces, Eclipse. Programowanie w Java.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

  1. Ocena stopnia przygotowania do ćwiczeń laboratoryjnych oraz sprawozdań z realizowanych laboratoriów.
  2. Kolokwium pisemne z progami punktowymi oraz zadaniami pozwalającymi ocenić, czy student osiągnął efekty kształcenia w stopniu minimalnym.
  3. Egzamin pisemny składający się z pytań testowych i zadań, weryfikujący znajomość modeli, technik i metod.

Ostateczna ocena z przedmiotu uwzględnia ocenę z laboratorium (60%) i ocenę z egzaminu (40%), przy założeniu, że student osiągnął wszystkie zakładane efekty kształcenia w stopniu dostatecznym.

Recommended reading

  1. R. Barker, C. Longman, CASE Method, modelowanie funkcji i procesów, WNT, 1996.
  2. V. Sthern, C++ Inżynieria Programowania, Helion, Gliwice 2004.
  3. J. Cogswell, Tworzenie użytecznego oprogramowania, Warszawa 2005.
  4. J. Górski, Inżynieria oprogramowania w projekcie informatycznym, Warszawa 2000.

Further reading

  1. P. Benon-Davies, Inżynieria Systemów Informacyjnych, WNT, 1999.
  2. J. Roszkowski, Analiza i projektowanie strukturalne, Wydawnictwo Helion, 1998.
  3. C. L. Hall, Techniczne podstawy systemów klient–serwer, WNT, 1996.

Notes


Modified by dr Alina Szelecka (last modification: 05-06-2020 12:18)