SylabUZ

Generate PDF for this page

Selected Problems of Working with Gifted Students - course description

General information
Course name Selected Problems of Working with Gifted Students
Course ID 05.1-WK-MATP-WZPUZ-S19
Faculty Faculty of Mathematics, Computer Science and Econometrics
Field of study Mathematics
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 3
Available in specialities Mathematics Education
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Alina Szelecka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 45 3 - - Credit with grade

Aim of the course

Kształtowanie umiejętności wykorzystania dorobku nowoczesnej metodyki matematyki przy organizowaniu zajęć pozalekcyjnych. Przygotowanie w zakresie umiejętności rozwiązywania zadań o podwyższonym stopniu trudności oraz do inspirowania, wspomagania i rozpoznawania aktywności twórczej swoich uczniów.

Prerequisites

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego, metodycznego i praktycznego (w ramach przedmiotów realizowanych na III, IV i V  semestrze studiów).

Scope

  1. Kształcenie uczniów uzdolnionych matematycznie. Metody i formy pracy. (C.W5.)
  2. Twórcze rozwiązywanie zadań matematycznych. Wyzwalanie aktywności badawczej przy rozwiązywaniu nietypowych zadań. (C.K1., D.1.W5., D.1.K3.)
  3. Konkursy i olimpiady matematyczne - rodzaje, specyfika i sposoby przygotowania uczniów. (C.W5., C.U5.)
  4. Przykłady zadań do pracy z uczniem uzdolnionym matematycznie. Ćwiczenia kształcące wybrane zagadnienia matematyczne o podwyższonym stopniu trudności poprzez rozwiązywanie zadań z wybranych działów matematyki:
  • równania i nierówności z wartością bezwzględną w R1 i R2,
  • podzielność i dzielenie z resztą (zadania na dowodzenie),
  • równania i nierówności (zadania na dowodzenie),
  • planimetria (w tym zadania na dowodzenie),
  • stereometria (w tym zadania na dowodzenie),
  • równania i nierówności kwadratowe (w tym z parametrem),
  • równania i nierówności trygonometryczne ( w tym wykresy funkcji),
  • równania i nierówności wykładnicze (w tym wykresy funkcji),
  • równania i nierówności logarytmiczne (w tym wykresy funkcji).

Teaching methods

Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Na ocenę z przedmiotu składają się punkty otrzymane z: przygotowanych materiałów do zajęć (15 pkt), sprawdzianu wiedzy z zakresu przedmiotu (12 pkt), obecności i aktywności na zajęciach (3 pkt). Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.

W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.

Recommended reading

  1. A. Kopański, W poszukiwaniu talentów matematycznych.
  2. J. Kowolik, T. Szwed, Matematyka dla odważnych. Zbiór zadań konkursowych dla uczniów uzdolnionych matematycznie.
  3. E. Śmietana, 500 matematycznych zadań i problemów dla uzdolnionej młodzieży.

Further reading

1.       K. Kamiński, Wybrane zagadnienia z matematycznych kółek olimpijskich.

2.       Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.

3.       Podręczniki szkolne, przewodniki dla nauczycieli i materiały dydaktyczne.

Notes


Modified by dr Alina Szelecka (last modification: 26-04-2022 03:01)