SylabUZ

Generate PDF for this page

Teaching Techniques for Mathematics 1 - course description

General information
Course name Teaching Techniques for Mathematics 1
Course ID 05.2-WK-MATP-DM1-S19
Faculty Faculty of Mathematics, Computer Science and Econometrics
Field of study Mathematics
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Available in specialities Mathematics Education
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Alina Szelecka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 45 3 - - Credit with grade

Aim of the course

Opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki matematyki związanej z nauczaniem w szkole podstawowej.

Prerequisites

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego oraz psychologiczno-pedagogicznego (w ramach przedmiotów realizowanych na III semestrze studiów).

Scope

1.       Ramowe plany nauczania w szkole podstawowej. Integracja wewnątrz- i międzyprzedmiotowa. Program nauczania matematyki i rozkład materiału – tworzenie i modyfikacja, analiza, ocena i dobór. (D.1.W1., D.1.W3., D.1.U2., D.1.U3.)

2.       Podstawa programowa, cele kształcenia i treści nauczania matematyki w szkole podstawowej. (D.1.W1., D.1.U1)

3.       Wewnątrzszkolne i przedmiotowe (z matematyki) systemy oceniania w szkołach podstawowych. (C.W6.)

4.       Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia oraz ich rola w pracy dydaktycznej. Funkcje oceny. (C.W6., D.1.W10.)

5.       Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów. Ocenianie i jego rodzaje. Ocenianie kształtujące (C.W6., C.U6., D.1.W10., D.1.U8.)

6.       Ocenianie bieżące, semestralne i roczne. Ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne. Egzamin ósmoklasisty. (D.1.W10., D.1.W11. )

7.       Dobór metod nauczania. Metody aktywizujące. Metoda projektów. (D.1.W5, D.1.U7)

8.       Formy pracy. Organizacja pracy w klasie, praca w grupach. Praca domowa. (D.1.W7., D.1.U8., D.1.K5.)

9.       Organizowanie przestrzeni klasy szkolnej. Środki dydaktyczne: podręczniki, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie. (D.1.W8.)

10.    Rola i autorytet nauczyciela w szkole podstawowej. Dostosowywanie sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów. Interakcje między uczniami oraz ucznia i nauczyciela w toku lekcji. (D.1.W4., D.1.U4.)

Teaching methods

Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Na ocenę z przedmiotu składają się punkty otrzymane z: pisemnych referatów i notatek oraz przygotowanych materiałów do zajęć (27 pkt), obecności i aktywności na zajęciach (3 pkt). Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.

W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.

Recommended reading

1.       E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki.

2.       H. Siwek, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej.

3.       D. Zaremba, Sztuka nauczania matematyki w szkole podstawowej.

4.       Podstawa programowa z matematyki w szkole podstawowej.

5.       Programy nauczania i rozkłady materiału z matematyki w szkole podstawowej.

Further reading

1.       M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi.

2.       Podręczniki z matematyki do szkoły podstawowej.

3.       Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.

Notes


Modified by dr Alina Szelecka (last modification: 09-10-2022 08:39)