SylabUZ
Course name | Psychology 1 |
Course ID | 05.0-WK-MATP-Ps1-S19 |
Faculty | Faculty of Mathematics, Computer Science and Econometrics |
Field of study | Mathematics |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 2 |
Available in specialities | Mathematics Education |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Practical training | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z wiedzą na temat: rozwoju człowieka w okresie późnego dzieciństwa i wczesnej adolescencji, zaburzeń i zagrożeń rozwoju typowych dla tych okresów, a także wspierania rozwoju dzieci i młodzieży.
Brak wymagań.
1. Rozwój dzieci w okresie wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa. Rozwój przywiązania dziecka do figury przywiązania. Rozwój fizyczny i motoryczny; rozwój myślenia, mowy, uwagi i pamięci; rozwój emocjonalno-społeczny; rozwój moralny. Kształtowanie samooceny. (B.1.W2., B.1.U1., B.1.K2.)
2. ADHD. Przyczyny, objawy, metody pracy z dziećmi z ADHD i ADD. (B.1.W2., B.1.U5., B.1.K2. ,B.2.W6.)
3. Dysfunkcje: dysgrafia, dysleksja, dysortografia, dyskalkulia, zaburzenia lateralizacji. (B.1.W2., B.1.U5. B.1.K2., B.2.W6.)
4. Dzieci autystyczne: nietypowe potrzeby, zaburzone funkcje w codziennym funkcjonowaniu, sposoby pracy z dziećmi autystycznymi. (B.1.W2., B.1.W4., B.1.U5., B.1.K2. ,B.2.W6.)
5. Zaburzenia lękowe wśród dzieci: przyczyny, objawy, sposoby postępowania w szkole i w domu. (B.1.W2., B.1.U5., B.1.K2. ,B.2.W6.)
6. Dzieci zdolne: typowe problemy w domu i w szkole; potrzeby edukacyjne dzieci zdolnych. (B.1.W2., B.1.W4., B.1.U1., B.1.U6., B.1.K2.)
7. Rozwój w okresie wczesnej adolescencji. Zmiany w sferze myślenia, emocji i kontaktów z otoczeniem, proces poszukiwania własnej tożsamości. (B.1.W2., B.1.U1., B.1.K2.)
8. Zagrożenia okresu dorastania. Wahania nastroju, bunt młodzieńczy, agresja, przemoc seksualna i jej długotrwałe konsekwencje, grupy nieformalne, wspieranie rozwoju młodzieży w okresie adolescencji. (B.1.W2., B.1.U5., B.1.K2. ,B.2.W4.)
9. Komunikowanie społeczne w szkole. Relacje między nauczycielem a uczniami, rodzicami uczniów i przełożonymi. Analiza transakcji na podstawie teorii E. Berne’a. (B.1.W3. B.1.U3 , B.1.K1.)
Metoda tekstu przewodniego, konwersacje, inscenizacje (psychodrama), studia przypadków.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Na ocenę końcową z laboratorium składa się pozytywna ocena z pisemnego sprawdzianu wiadomości (80%) oraz udział w dyskusji (20%).
Praktyka w wybranych ośrodkach opiekuńczo-wychowawczych, adopcyjnych, poradniach psychologicznych. Ocena na podstawie aktywności i zaangażowania studenta podczas z praktyki.
Ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z laboratorium i praktyki.
1. Birch A., Psychologia rozwojowa w zarysie, PWN, Warszawa 2007.
2. Harwas-Napierała B., Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka, t.2: Charakterystyka okresów życia człowieka, PWN, Warszawa 2003.
3. Berne E., W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 2005.
4. Pfiffner L., Wszystko o ADHD, Zysk i S-ka, Poznań 2004.
5. Strelau J., Psychologia różnic indywidualnych, Scholar, Warszawa 2006.
Modified by dr Alina Szelecka (last modification: 05-06-2020 12:18)