Stosowanie wielomianów szachowych w zadaniach z treścią (3 godz.)
Uzupełnianie kwadratów łacińskich; dowodzenie własności kwadratów łacińskich (3 godz.)
Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem twierdzenia van der Waerdena i twierdzenia Schura (2 godz.)
Kolokwium (2 godz.)
Stosowanie twierdzenia o czterech barwach i twierdzeń minimaksowych do rozwiązywania zadań praktycznych (4 godz.)
Dowodzenie własności konfiguracji kombinatorycznych; zastosowania konfiguracji kombina-torycznych w zadaniach z treścią (3 godz.)
Sprawdzanie czy dany kod jest doskonały; konstruowanie kodów (3 godz.)
Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem lematu Spernera i podstawowych twierdzeń geometrii kombinatorycznej poznanych na wykładzie (6 godz.)
Kolokwium (2 godz.)
Metody kształcenia
Wykład tradycyjny; ćwiczenia, w ramach których studenci rozwiązują zadania; praca w grupach.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ocena z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i oceny z egzaminu. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu.
Literatura podstawowa
W. Lipski, W. Marek, Analiza kombinatoryczna, PWN, Warszawa, 1986.
K. A. Rybnikow (red.), Analiza kombinatoryczna w zadaniach, PWN, Warszawa, 1988.
J. Matoušek, Lectures on Discrete Geometry, Springer, New York, 2002.
Literatura uzupełniająca
Z. Palka, A. Ruciński, Wykłady z kombinatoryki, WNT, Warszawa, 1998.
R. L. Graham, D. E. Knuth, O. Patashnik, Matematyka konkretna, PWN, Warszawa, 2011.
V. Bryant, Aspekty kombinatoryki, WNT, Warszawa, 1997.
Uwagi
Przedmiot oferowany również w semestrze IV.
Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 05-06-2020 12:21)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.