Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i twierdzeniami teorii wzrostu i układami dynamicznymi w ekonomii.
Prerequisites
Ekonomia matematyczna 1, Podstawy teorii optymalizacji, Rachunek prawdopodobieństwa.
Scope
Wykład
I. Modele wzrostu:
Model Harolda, Solowa-Swana, Frankela. (2 godz)
Model Ramseya. (2 godz.)
Funkcja wartości, równanie Bellmana. (2 godz.)
Własności funkcji wartości, polityki optymalnej. (2 godz.)
II. Wielosektorowe modele wzrostu:
Model Ramseya.(2 godz.)
Problem konsumpcji i oszczędzania. (2 godz.)
Przykłady polityk optymalnych i funkcji wartości. (4 godz.)
III. Cykle i chaos w modelach wzrostu:
Przykłady chaosu. (2 godz.)
Istnienie orbit okresowych. (2 godz.)
IV. Stochastyczny model wzrostu:
Sformułowanie problemu. (2 godz.)
Markowski proces decyzyjny. (4 godz.)
V. Neoklasyczny model Brocka-Mirmana:
Równanie Bellmana. (2 godz.)
Istnienie rozkładu stacjonarnego. (2 godz.)
Ćwiczenia
I. Modele wzrostu:
Twierdzenie Berge’a o maksimum. (4 godz)
Model Ramseya. (2 godz.)
Funkcja wartości, równanie Bellmana. (2 godz.)
Własności funkcji wartości, polityki optymalnej. Rozwiązanie analityczne w modelu Levhariego-Mirmana. (2 godz.)
II. Wielosektorowe modele wzrostu:
Model Ramseya. Przykłady.(2 godz.)
Problem konsumpcji i oszczędzania. Rozwiązywanie przykładowych zagadnień. (2 godz.)
Przykłady polityk optymalnych i funkcji wartości. (4 godz.)
III. Cykle i chaos w modelach wzrostu:
Przykłady chaosu. (2 godz.)
Istnienie orbit okresowych. Przykłady. (2 godz.)
IV. Stochastyczny model wzrostu:
Sformułowanie problemu. (2 godz.)
Markowski proces decyzyjny. Przykłady. (4 godz.)
V.Kolokwia i podsumowanie: (4 godz).
Teaching methods
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny. Ćwiczenia – rozwiązywanie zadań rachunkowych, analiza klasycznych przykładów gier w ekonomii, innych zastosowań.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Otrzymanie pozytywnej oceny z ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do egzaminu (pisemnego).
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (40%) oraz ocena z egzaminu (60%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu.
Recommended reading
Le Van, C., Dana R-N, Dynamic Programming In Economics, Kluwer Acad. Dordrecht, 2003.
Bhattacharya R. Majumdar M., Random Dynamical Systems Theory and Applications, Cambridge Univ. Press, 2007.
Further reading
Tokarski, T., Ekonomia matematyczna. Modele mikroekonomiczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2011.
Tokarski T., Ekonomia matematyczna. Modele makroekonomiczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2011.
Notes
Przedmiot oferowany również w semestrze IV.
Modified by dr Alina Szelecka (last modification: 05-06-2020 12:21)