SylabUZ
Course name | Teaching Techniques for Mathematics 4 |
Course ID | 05.3-WK-MATD-DM4-S19 |
Faculty | Faculty of Mathematics, Computer Science and Econometrics |
Field of study | Mathematics |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 2 |
Available in specialities | Mathematics Education |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki matematyki związanej z nauczaniem w szkole ponadpodstawowej.
Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego (w ramach przedmiotów realizowanych na studiach pierwszego stopnia).
1. Dobór metod nauczania w szkole ponadpodstawowej. Metody aktywizujące. Metoda projektów. (D.1.W5., D.1.U7.)
2. Formy pracy. Organizacja pracy w klasie, praca w grupach. Praca domowa. Organizowanie przestrzeni klasy szkolnej. Środki dydaktyczne: podręczniki, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie. (D.1.W7., D.1.W8., D.1.U8., D.1.K5.)
3. Rozwijanie aktywności i samodzielności poznawczej uczniów oraz kształtowanie nawyków systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu. (D.1.W15., D.1.U7., D.1.K7. , D.1.K8. )
4. Metody i techniki skutecznego uczenia się. Metody strukturyzacji wiedzy oraz utrwalania wiedzy i umiejętności. (D.1.W12.)
5. Efektywność nauczania. Warsztat pracy nauczyciela. Analiza oraz ocena własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej. Projektowanie i planowanie rozwoju oraz awansu zawodowego. (D.1.W14. )
6. Rozwijanie postaw etycznych uczniów. Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. (D.1.W13., D.1.K6.)
7. Stymulowanie samodzielnej i systematycznej pracy ucznia w kontekście uczenia się przez całe życie. Przygotowanie ucznia do samokształcenia. (D.1.W15.)
8. Kształtowanie u ucznia pozytywnego stosunku do nauki oraz motywacji do uczenia się matematyki. (D.1.W15.)
9. Sposoby popularyzacji wiedzy wśród uczniów szkół ponadpodstawowych. (D.1.U5., D.1.K2.)
10. Zasady udzielania pierwszej pomocy.
Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Na ocenę z przedmiotu składają się punkty otrzymane z: pisemnych referatów (9 pkt), przygotowanych materiałów do zajęć (18 pkt), obecności i aktywności na zajęciach (3 pkt). Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.
W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.
1. Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki.
2. S. Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki.
3. H. Siwek, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej.
4. Podstawa programowa kształcenia w szkole ponadpodstawowej.
5. Informator o egzaminie maturalnym opracowany przez Centralną Komisję Edukacyjną.
6. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej.
1. M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi.
2. Programy nauczania i rozkłady materiału z matematyki do szkoły ponadpodstawowej.
3. Podręczniki z matematyki do szkoły ponadpodstawowej.
4. Egzaminy maturalne.
5. Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.
Modified by dr Alina Szelecka (last modification: 05-06-2020 12:21)