Gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki matematyki z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. Zapoznanie się ze specyfiką szkoły ponadpodstawowej, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy oraz prowadzonej dokumentacji.
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego ((w ramach przedmiotów realizowanych na studiach pierwszego stopnia).
Zakres tematyczny
Obserwowanie
czynności podejmowanych przez nauczyciela-opiekuna w toku prowadzonych przez niego lekcji, aktywności uczniów; toku metodycznego lekcji, stosowanych metod i form pracy oraz pomocy dydaktycznych,
interakcji dorosły – dziecko oraz interakcji między dziećmi w toku lekcji, procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w klasie,
sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz sposobu oceniania uczniów; sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej,
funkcjonowania i aktywności w czasie lekcji poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
działań podejmowanych przez nauczyciela-opiekuna na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny.
Współdziałanie z nauczycielem-opiekunem w:
planowaniu i przeprowadzaniu lekcji; organizowaniu pracy w grupach,
kontrolowaniu i ocenianiu uczniów; przygotowywaniu pomocy dydaktycznych,
wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej,
podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
organizowaniu przestrzeni klasy; sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa.
Pełnienie roli nauczyciela poprzez:
planowanie lekcji, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych,
dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści oraz dynamiki grupy uczniowskiej,
organizację i prowadzenie lekcji w oparciu o samodzielnie opracowywane konspekty,
wykorzystywanie w toku lekcji środków multimedialnych i technologii informacyjnej,
dostosowywanie sposobu komunikacji w toku lekcji do poziomu rozwoju uczniów,
Analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych:
prowadzenie dokumentacji praktyki; konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką,
przebiegu prowadzonych lekcji oraz realizacji zamierzonych celów w konsultacji z nauczycielem-opiekunem,
omawianie obserwowanych i prowadzonych lekcji oraz zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów.
Metody kształcenia
Ćwiczenia praktyczne w szkole ponadpodstawowej.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na ocenę praktyki składają się:
opinia wraz z oceną wystawiona przez nauczyciela-opiekuna ze szkoły (50%),
prawidłowo wypełniony i poświadczony przez szkołę Dziennik Praktyk, w którym student zamieszcza szczegółowe sprawozdanie z odbytej praktyki dokumentujące wszystkie hospitowane i przeprowadzone lekcje oraz działalność dydaktyczną w trakcie praktyki (30%),
terminowość przedkładania odpowiednich dokumentów związanych z realizacją praktyki oraz sposób ich przedstawienia (20%).
Literatura podstawowa
1. Podręczniki z matematyki do szkoły ponadpodstawowej.
2. Programy nauczania i rozkłady materiału z matematyki do szkoły ponadpodstawowej.
3. Egzaminy maturalne.
Literatura uzupełniająca
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 05-06-2020 12:21)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.