SylabUZ
Course name | History of Mathematics |
Course ID | 11.1-WK-MATD-HM-S19 |
Faculty | Faculty of Mathematics, Computer Science and Econometrics |
Field of study | Mathematics |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 4 |
Available in specialities | Mathematics Education |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Class | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest ogólne zapoznanie studentów z etapami historycznymi powstawania i rozwoju matematyki oraz szczegółową historią kształtowania się pojęć wybranego działu matematyki.
Znajomość podstawowych pojęć teorii liczb, algebry, geometrii, analizy matematycznej i probabilistyki.
Celem wykładu w części dotyczącej ogólnej informacji o etapach historycznych powstawania i rozwoju matematyki prezentowany jest przegląd osiągnięć matematycznych w okresie paleolitycznym i okresie historycznym z rozbiciem na wyróżnione kultury, takie jak: Mezopotamia, Egipt, Mezoameryka, Peru, Indie, Chiny, Grecja, Arabia i Persja oraz Europa.
W ramach prezentowanego przeglądu osiągnięć rozwoju matematyki poszczególnych kultur zwraca się szczególną uwagę na rozwój systemów liczbowych i rozwój pojęć geometrii.
W dalszej części wykładu prezentowany jest szczegółowy rozwój wybranego działu matematyki ze szczególnym akcentem na rozwój podstawowych pojęć tego działu.
Podstawowym działem prezentowanym w tej części wykładu jest analiza matematyczna.
Rozwój pojęcia funkcji i rachunku różniczkowego i całkowego jest poprzedzane prezentacją aktualnie obowiązujących definicji tych pojęć by w konfrontacji z nimi wskazać na mechanizmy zmian historycznych, które doprowadziły do aktualnego stanu wiedzy.
Metodą prezentacji rozwój pojęć matematycznych prezentowany jest w formie wykładu z demonstracją wybranych dokumentów historycznych. W ramach ćwiczeń do tego przedmiotu są prezentowane weryfikowane wybrane problemy z historii rozwoju omawianych pojęć matematycznych. Ćwiczenia są prowadzone metodą konwersatoryjną.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) oraz ocena z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładu.
Ph. J. Davis i R. Hersh, Świat Matematyki, Warszawa, PWN (1994).
Modified by dr Alina Szelecka (last modification: 05-06-2020 12:21)