SylabUZ

Generate PDF for this page

History of Mathematics - course description

General information
Course name History of Mathematics
Course ID 11.1-WK-MATD-HM-S19
Faculty Faculty of Mathematics, Computer Science and Econometrics
Field of study Mathematics
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Available in specialities Mathematics Education
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Michał Kisielewicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Credit with grade
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest ogólne zapoznanie studentów z etapami historycznymi powstawania i rozwoju matematyki oraz szczegółową historią kształtowania się pojęć wybranego działu matematyki.

Prerequisites

Znajomość podstawowych pojęć teorii liczb, algebry, geometrii, analizy matematycznej i probabilistyki.

Scope

Celem wykładu w części dotyczącej ogólnej informacji o etapach historycznych powstawania i rozwoju matematyki prezentowany jest przegląd osiągnięć matematycznych w okresie paleolitycznym i okresie historycznym z rozbiciem na wyróżnione kultury, takie jak: Mezopotamia, Egipt, Mezoameryka, Peru, Indie, Chiny, Grecja, Arabia i Persja oraz Europa.

W ramach prezentowanego przeglądu osiągnięć rozwoju matematyki poszczególnych kultur zwraca się szczególną uwagę na rozwój systemów liczbowych i rozwój pojęć geometrii.

W dalszej części wykładu prezentowany jest szczegółowy rozwój wybranego działu matematyki ze szczególnym akcentem na rozwój podstawowych pojęć tego działu.

Podstawowym działem prezentowanym w tej części wykładu jest analiza matematyczna.

Rozwój pojęcia funkcji i rachunku różniczkowego i całkowego jest poprzedzane prezentacją aktualnie obowiązujących definicji tych pojęć by w konfrontacji z nimi wskazać na mechanizmy zmian historycznych, które doprowadziły do aktualnego stanu wiedzy.

Teaching methods

Metodą prezentacji rozwój pojęć matematycznych prezentowany jest w formie wykładu z demonstracją wybranych dokumentów historycznych. W ramach ćwiczeń do tego przedmiotu są prezentowane weryfikowane wybrane problemy z historii rozwoju omawianych pojęć matematycznych. Ćwiczenia są prowadzone metodą konwersatoryjną.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) oraz ocena z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładu.

Recommended reading

  1. R. P. Kostecki, Krótka historia Matematyki, tekst osiągalny w Internecie.
  2. A. P. Juszkiewicz, Historia Matematyki, T. II i T.III, Warszawa, PWN (1976).

Further reading

Ph. J. Davis i R. Hersh, Świat Matematyki, Warszawa, PWN (1994).

Notes


Modified by dr Alina Szelecka (last modification: 05-06-2020 12:21)