Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu teorii i praktyki pedagogicznej. Doskonalenie umiejętności komunikowania się w procesach edukacyjnych, pracy z grupą. Wzbudzenie refleksji nad współczesnymi problemami pedagogicznymi.
Prerequisites
Opanowanie podstawowych zasad pracy w grupie, (auto) refleksyjne myślenie o procesach uczenia się – nauczania.
Scope
Pedagogiczne konsekwencje przyjęcia przez nauczyciela określonej koncepcji psychologicznej człowieka. (B.2.W3., B.2.U2., B.2.K3.)
Pedagogiczne konsekwencje przyjęcia przez nauczyciela określonego dyskursu edukacyjnego. (B.2.W2., B.2.U2.)
Rola i zadania nauczyciela/wychowawcy we współczesnej szkole. (B.2.W1., B.2.W4., B.2.U3., B.2.K1.)
Nauczyciel jako autorytet - czy i jak możliwe? (B.2.W4., B.2.W5., B.2.U4., B.2.K1., B.2.K4.)
Budowanie kultury szkoły/grupy/klasy (B.2.W1., B.2.W4., B.2.U4., B.2.K1.)
Rozpoznawanie programu ukrytego edukacji/sytuacji wychowawczej. (B.2.W1., B.2.W4., B.2.U4., B.2.K1.)
Tworzenie sytuacji edukacyjnych: dydaktycznych i wychowawczych. (B.2.W1., B.2.W4., B.2.U4., B.2.K2.)
Pedagogiczne rozpoznawanie i tworzenie mechanizmów działania grupy/klasy szkolnej. (B2.W4., B.2.U5.)
Praca z uczniami w specyficznej sytuacji uczenia się. (B.2.W5., B.2.W6., B.2.U4., B.2.U6., B.2.U7., B.2.K4.)
Alternatywy edukacyjne. (B.2.W2., B.2.U2.)
Praca wychowawcza w szkole/klasie. (B.2.W6., B.2.W7., B.2.U4., B.2.U6., B.2.U7., B.2.K4.)
Praca profilaktyczna w szkole/klasie. (B.2.W5., B.2.W6., B.2.U4., B.2.U6., B.2.U7., B.2.K4.)
Teaching methods
Wykład problemowy, warsztaty.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Podstawą zaliczenia jest przygotowanie i przeprowadzenie przez studenta indywidualnie bądź w grupie zadaniowej warsztatów dotyczących wybranej tematyki.
Recommended reading
Arends R. J., Uczymy się nauczać, tłum. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa1994.
Bochno E., Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2004.
Bruner J., Kultura edukacji, przekł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Wydawnictwo Universitas, Kraków: 2006.
Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2001.
Dudzikowa M., Wawrzyniak-Beszterda R. (red.), Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2010.
Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja. Szansa dla ambitnych, MENTOR, Chorzów 2003.
Rylke H., Klimowicz G., Szkoła dla ucznia - jak uczyć życia z ludźmi, WSiP, Warszawa 1992.
K. Konarzewski, K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania, t. 1-2, , PWN, Warszawa 2002.
Śliwerski B., Klinika szkolnej demokracji, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 1996.
Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, PWN, Warszawa 2009.
Tuohy D., Dusza szkoły, przeł. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.
Further reading
E. Kobyłecka, I. Nowosad, M. J. Szymański (red.), Edukacja. Jakość czy równość?, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.
Gardner H., Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, tłum. A. Jankowski, „Media Rodzina”, Poznań 2002.
Nowosad I., Szymański M. J. (red.), Nauczyciele i rodzice. W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Oficyna Wyd. UZ, Akademia Pedagogiczna, Zielona Góra – Kraków 2004.
Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2003.
Speck O., Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, tłum. E. Cieślik, GWP, Gdańsk 2005.
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2001.
Notes
Modified by dr Alina Szelecka (last modification: 06-06-2020 08:22)