SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot do wyboru - Podstawy języka migowego dla lekarzy |
Kod przedmiotu | 12.9-WL-LEK-PWPJML |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie |
Przygotowanie studentów do komunikowania się z osobami głuchymi , w tym z:.
. podstawowymi pojęciami związanymi z głuchotą,
- problematyką środowiska niesłyszących (tj. sytuacją edukacyjna, zawodową i społeczną),
- sposobami komunikowania się osób z uszkodzonym słuchem,
- znakami daktylograficznymi - alfabetem, liczebnikami,
- wybranymi znakami ideograficznymi.
Brak.
1. Sytuacja osób głuchych w Polsce.
2. Podstawowe pojęcia związane z głuchotą.
3. Znaki daktylograficzne - polski alfabet migowy, znaki pojęć liczbowych - liczebniki główne i porządkowe.
4. Znaki ideograficzne - bloki:
- pacjent i jego najbliższe otoczenie
- przyjęcie do szpitala
- choroby i ich objawy.
Metoda ćwiczeniowa
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę i umiejętności praktyczne.W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Nieobecności student odrabia z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Praktyczne efekty uczenia się są sprawdzane poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
1. Szczepankowski B., Język migowy. Pierwsza pomoc medyczna, Warszawa 1996
2. Hul K., Polak E., Kijowska M., Jackowicz A., Język migowy medyczny. Ratownictwo medyczne, Rzeszów 2015.
3. Szczepankowski B., Wyrównanie szans osób niesłyszących, Warszawa, 2001.
1. Szczepankowski B., Komunikowanie się z osobami z uszkodzonym słuchem. Poradnik dla pracowników służb społecznych, Warszawa-Krapkowice 2000,
2. Szczepanowski B., Koncewicz D., Język migowy w terapii, Łódź 2008,
3. Szczepankowski B., Niesłyszący – głusi – głuchoniemi. Wyrównywanie szans, Warszawa 1999.
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-10-2020 10:14)