Przekazanie wiedzy z zakresu biochemii statycznej i dynamicznej, ze szczególnym uwzględnieniem zmian przebiegu procesów metabolicznych prowadzących do rozwoju choroby oraz identyfikacja swoistych markerów biochemicznych pozwalających określić potencjał zdrowotny lub stan zaawansowania choroby.
Zapoznanie studenta z najnowszymi osiągnięciami naukowymi w biochemii – genomika i epigenetyka, transkryptomika i proteomika oraz wypracowanie umiejętności niezbędnych w prowadzeniu badań naukowych zgodnie z zasadą good clinical practice oraz korzystania z cyfrowych naukowych baz danych.
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu chemii ogólnej i organicznej oraz biologii komórki i tkanek.
Zakres tematyczny
Seminarium
Projektowanie i prowadzenie badań w naukach podstawowych w dziedzinie nauki medyczne i nauki o zdrowiu; badania prospektywne i retrospektywne,
randomizowane z podwójną ślepą, opisy przypadków i badania eksperymentalne. Korzystanie z naukowych baz danych (PubMed/Medline, Cochrane i in.), rekomendacje towarzystw naukowych. Międzynarodowe standardy etyczne i naukowe dotyczące planowania, prowadzenia, dokumentowania i ogłaszania wyników prowadzonych z udziałem ludzi; Good Clinical Practice.
Białka strukturalne i białka opiekuńcze a choroby neurodegeneracyjne.
Biochemia stresu oksydacyjnego; reaktywne formy tlenu jako mediatory zapalenia, antyoksydanty w utrzymywaniu homeostazy komórki (potencjał antyoksydacyjny trzustki i wątroby).
Inhibitory enzymów o potencjalnym zastosowaniu medycznym.
Sirtuiny i ich rola w regulacji metabolizmu i starzeniu się organizmu.
Kinaza zależna od AMP, jako cel terapeutyczny w nadwadze i otyłości.
Szlak ubikwityna-proteasom, jako cel strategii terapeutycznych.
Metylacja cytozyny w DNA i jej znaczenie w terapii przeciwnowotworowej.
Choroby mitochondrialne; postęp w badaniu i leczeniu.
Choroby rzadkie o podłożu epigenetycznym.
- 15. Prezentacja projektu badawczego.
Laboratorium
Biochemia – regulamin pracy w laboratorium i zasady pracy ze sprzętem diagnostycznym, forma zaliczenia laboratorium (kolokwia wprowadzające, zaliczenie modułów tematycznych, test praktycznych umiejętności), analiza jakościowa i ilościowa w biochemii (miareczkowanie, kolorymetria, fluorescencja, pehametria, analiza immunoenzymatyczna), ocena dokładności wykonywanych pomiarów (czynniki przed i postanalityczne wpływające na wynik badania), obliczenia biochemiczne.
Analiza jakościowa i ilościowa białek; rozdział elektroforetyczny białek osocza krwi, zmiany stężenia białek w płynach ustrojowych (hiper- i hipoproteinemia). Oznaczanie całkowitego stężenia białka i stężenia albumin w surowicy.
Białka transportujące żelazo; oznaczanie stężenia ferrytyny w surowicy krwi i ocena zasobów żelaza w organizmie.
Białka katalityczne; znaczenie pomiaru całkowitej aktywności i izoenzymów kinazy kreatynowej CK w diagnostyce medycznej.
Białka katalityczne; podstawowe markery wątrobowe- ALT, ASP, ALP, GGTP i ich znaczenie w diagnostyce medycznej.
Katabolizm aminokwasów, cykl mocznikowy i zaburzenia katabolizmu aminokwasów; oznaczanie stężenia mocznika w surowicy krwi.
Gospodarka wodno-eletrolitowa, przewodnienie, odwodnienie; oznaczanie jonogramu w surowicy krwi.
Metabolizm nukleotydów purynowych i pirymidynowych, konsekwencje zdrowotne kumulacji kwasu moczowego w tkankach; oznaczanie stężenia kwasu moczowego.
Lipoproteiny osocza; oznaczanie lipidogramu, obliczanie wskaźnika aterogenności na wybranych wynikach badań diagnostycznych.
Równowaga anaboliczno-kataboliczna; oznaczanie stężenia kortyzolu i jego znaczenie w diagnostyce medycznej.
Funkcje metaboliczne witaminy D3; oznaczanie stężenia witaminy D3 we krwi oraz konsekwencje zdrowotne jej niedoborów.
Znaczenie witamin i minerałów w metabolizmie oraz wpływ czynników żywieniowych na wynik badania laboratoryjnego; analiza zawartości podstawowych składników diety na podstawie 24 godzinnego wywiadu żywieniowego (praca z programem Alient).
Biologiczna rola miRNA i znaczenie w diagnostyce medycznej; oznaczanie całkowitego stężenia miRNA.
Egzamin praktyczny - oznaczenie i interpretacja wybranego przypadku klinicznego.
Metody kształcenia
Seminaria są realizowane w formie prezentacji multimedialnych i dyskusji dot. sekwencji zdarzeń metabolicznych prowadzących do rozwoju choroby, prezentacja najnowszych osiągnięć naukowych z zakresu nauk podstawowych publikowanych w czasopismach z dziedziny nauki medyczne i nauki o zdrowiu; materiały są udostępniane na platformie e-learning Collegium Medicum http://elearning.cm.uz.zgora.pl/
Laboratoria są realizowane wg koncepcji problem base learning z wykorzystaniem dostępnej aparatury badawczej i zestawów diagnostycznych. Samodzielne przeprowadzanie doświadczeń i przygotowanie sprawozdań, udział w projektach badawczych; materiały są udostępniane na platformie e-learning Collegium Medicum http://elearning.cm.uz.zgora.pl/
Wykłady są realizowane z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz animacji według koncepcji problem base learning; materiały są udostępniane na platformie e-learning Collegium Medicum http://elearning.cm.uz.zgora.pl/
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Seminarium - opis i prezentacja eksperymentu (w formie referatu i prezentacji multimedialnej) na podstawie wybranego artykułu z dziedziny nauki medyczne i nauki o zdrowiu; struktura prezentacji obejmuje wprowadzenie, cel badań, materiał i metody, i opis rezultatów badań (podsumowanie, wnioski i/lub rekomendacje); kryteria oceny analogiczne, jak prezentacji przedstawianych podczas konferencji SKN.
Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 50% punktów możliwych do zdobycia w trakcie realizacji programu zajęć. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę przed lub po każdym bloku tematycznym oraz test praktycznych umiejętności i przedstawienie wyników doświadczenia w formie protokołu. W przypadku uzyskania poniżej 50% punktów, Student przystępuje do kolokwium całościowego (II termin zaliczenia – sesja poprawkowa). Nieobecności, Student powinien skonsultować z prowadzącym zajęcia i uzupełnić w ciągu 7 dni.
Wykład - egzamin przeprowadzony w formie pisemnej, zawiera pytania zamknięte (test jedno- i wielokrotnej odpowiedzi) i opis przypadku z zestawem pytań. Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zdania egzaminu. Uzyskane punkty są przeliczane na stopnie wg skali: 94-100% bardzo dobry, 85-93% dobry plus, 76-84% dobry, 68-75% dostateczny plus, 60-67% dostateczny, 0-59% niedostateczny
Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia seminarium i laboratorium!
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.